prof. Olimpia Cotan - Prună
Mircea Eliade, cunoscător al învăţăturilor
vedice, ne arată că mitul cosmogonic e adevăr ce are ca mărturie existenţa
lumii. Miturile sunt veridice prin fondul lor ideologic, nu factic. Pornind de la aceast adevăr Mihai
Eminescu a prelucrat mitul prin propriul sistem filozofic aducându-l pe culmile
forţei creaţiei poetice. El a selectat momentele cheie ale cosmologiei
străvechi geto-dace conştient fiind că scrierile vedice sunt ştiinţă din Săcriile
lumii păstrată de arienii ce-au salvat înţelepciunea stăveche a
hiperboreenilori multimilenari din Carpaţi.
Eminescu era conștient de geniul său, de
STEAUA sa, văzându-se drept un mesager al iniţierilor străvechi geto-dace
întrucât /Tu crezi că eu degeaba m-am
scoborât din stele,/ Purtând pe frunte-mi raza a naţiunii mele?/(Întunericul și poetul).
Eterna reîntoarcere
porneşte de la ideea că Totul se naşte din Caos
şi-n haos se întoarce pe baza legităţilor cosmice numite de ştiinţă CÂMP. Folosind
dubla negaţie el devine constructor de lumi, ceruri, universuri cu care
identifică Demiurgul ce a pus sămânţa existenţială din lumea cea solară codată
în atom: /Când
fiece undă se-mbracă c-o rază/, unde unda e energie, iar raza
e lumină.
În textele vedice - Imn către zeul necunoscut, Imnul
creaţiunii din Rig Veda consemnat
de Eminescu în Manuscrisul 2262, Dumnezeu
a creat Caosul şi a pus sămânţă în el
din care a răsărit ca germene de aur Zeul creator Agni - unic, androgin, ce a
creat principiul masculin din cel feminin - din Caos, unde numai Muma este
unicat de necontestat, stăpână absolută. Tatăl eminescian este fiul Caosului.
Special este personajul din poezia Rugăciunea unui dac ce-i Primul şi Singurul după Big-Bang. Fiul Caosului, nu soţul Mumei Caos, în
condițiile în care vorbim despre o lume androgină, el este, în fapt, zeul
suprem geto-dac, Zamolxe, bosonul Higgs
din fizica cuantică, cel ce conferă
masă celorlaltor particule elementare:
Pe când nu era moarte,
nimic nemuritor,
Nici sâmburul luminii de viaţă dătător,
Nu era azi, nici mâine, nici ieri, nici totdeuna,
Căci unul erau toate şi totul era una;
Pe când pământul, cerul, văzduhul, lumea toată
Erau din rândul celor ce n-au fost niciodată,
Pe-atunci erai Tu singur, încât mă-ntreb în sine-mi:
Au cine-i zeul cărui plecăm a noastre inemi?
Nici sâmburul luminii de viaţă dătător,
Nu era azi, nici mâine, nici ieri, nici totdeuna,
Căci unul erau toate şi totul era una;
Pe când pământul, cerul, văzduhul, lumea toată
Erau din rândul celor ce n-au fost niciodată,
Pe-atunci erai Tu singur, încât mă-ntreb în sine-mi:
Au cine-i zeul cărui plecăm a noastre inemi?
O altă trăsătură a caracteristică unicat a
zeităţii este şi puterea colosală prin
care:
El singur zeu stătut-au
nainte de-a fi zeii
Şi din noian de ape puteri au dat scânteii,
El zeilor dă suflet şi lumii fericire,
El este-al omenimei izvor de mântuire.
Şi din noian de ape puteri au dat scânteii,
El zeilor dă suflet şi lumii fericire,
El este-al omenimei izvor de mântuire.
El este moartea morţii, adică a Ne-vieţii,
dar şi adevărata Înviere a Vieţii,
ştiind că Zamolxe e mesager al Caosului, prezent în rugile străbunului ce speră
să i se deschidă porţile acestei nebănuite lumi. Atâtea mame au cerut
Ursitoarelor pentru fiii lor lucruri neştiute precum tinereţe neîmbătrânită şi
viaţă veşnică, ce-n astă lume nu au nici nume. Eminescu, iscoditorul de geniu,
în calitatea sa de dac cerşeşte lui Zamolxe, acestui fiu unic al Caosului, încă
un adaos din care să nu fie exclus: /Să-ngăduie
intrarea-mi în veciNicul repaos!/ (amintind
și de Nika, zeitatea feminină străveche).
De ce consideră Mihai Eminescu, în
calitatea lui de urmaş geto-dac, că este îndreptăţit să ridice la cer o
asemenea rugăciune? Fiindcă numai în înţelepciunea străbună asceţii acestui
popor sacru sunt din lumea primordială în care regine sunt Fetele Albe, Undele
Universului din a Cerului Săcrii (începuturi), sub multiplele lor apariţii:
Ondina, Frumoasa fără corp, Miradoniz,
Fata din grădina de aur etc, iar fiii de împăraţi ori feciorii năzdrăvani au
stele grandioase în universul urmaşilor că se iniţiau dirijaţi în ştiinţele
străvechi de către magii geto-daci din Hioperboreea, despre care Eminescu spune
că e Stelnicul - Marele Plai din Raiul
Daciei Străbune.
În poemul Strigoii Eminescu numeşte codul marelui secret ascetic geto-dac
prin comanda magului ce-l însoţeşte pe Arald, regele avarilor, dornic să
găsească dincolo de mormânt pe frumoasa-i logodnică dunăreană. Înduioşat, magul
îi deschide porţile lumii celor ce nu mai sunt şi ordonă tuturor forţelor
Universului să readucă la viaţă vestita regină:
– Din inimă-i pământul
la morți să deie viață,
În ochii-i să se scurgă scântei din steaua lină,
A părului lucire s-o deie luna plină,
Iar duh dă-i tu, Zamolxe, sămânță de lumină,
Din duhul gurii tale ce arde și îngheață
În ochii-i să se scurgă scântei din steaua lină,
A părului lucire s-o deie luna plină,
Iar duh dă-i tu, Zamolxe, sămânță de lumină,
Din duhul gurii tale ce arde și îngheață
Deci Primul
şi Singurul mesager al Caosului este Zamolxe
ca purtător de sămânţă de lumină. El e Mărţuşor - Marele Or de pe
munţii oreenilor carpatini ce o sfătuieşte pe fiica Babei Dochia să ia
cărbunii aprinşi acasă, unde au devenit fragi roşii, ceruţi de păstoriţa
străveche, semn al vremii calde.
Într-un studiu personal despre Zamolsele înţelepciunii omeneşti am
decodat cuvântul Zamolse format din particula
Za
- zână şi Mol - femeie (numită şi-n zilele noastre moglia la italieni, iar la noi muiere,
la aromâni muhera etc). Acest nume e
din lumea androgină şi indică prezenţa sacră din ştiinţa veche unde tot ce există are Întâi o MAMĂ ca şi
Universul.
Eminescu descrie călătorii cosmice în
adâncuri de Chaos-Câmp, de unde /Pământul
în urmă, rămâne o stea/ şi unde /Raza
dorește o altă rază, fiindcă: Una în
braţul alteia/ Lumină fac/ indicând izbucnirea razei boson din Câmpul-Chaos
eminescian, care este Punctul Acela
ce din Chaos face Mumă, iară el devine
Tatăl (Scrisoarea I).
Viaţa e mişcare - energie, iar Moartea - când nimic nu se întâmplă pe întinderea pustie /pentru vederea umană,
...luci vederii noastre, de nu-i un nimic şi totuşi E ceva special ce deţine
cheia Sistemei Cosmice.
Religia creştin ortodoxă are puternice
rădăcini zamolsiene. Astfel, Iisus este îndemnat în Prohodire să se suie la Cer şi să se aşeze lângă Tatăl Creator
fiindcă a primit mai mult decât sâmburul luminii ascetice şi anume Nemurirea geto-dacilor Zamolsieni. Iisus e fiul Tatălui Creator, iar Maica lui e
specială, că-i Maica Domnului, Marea Mamă, stăpână a Săcriilor Cereşti care în
poezia Basmul ce i l-aş spune ei e
numită O stea regală/ O lumină triumfală.
Fizica cuantică a descoperit bosonul numit
și particula divină, dar
Eminescu a surprins acest Eco
din viitor în poeziile sale. Avem dreptul să ne întrebăm mereu şi mereu: cine
este indicat în atâtea construcţii verbale unicat din creaţia eminesciană? Cine este Un fir de colb în raza vieţii (Fata-n
grădina de aur); printre nouri, prin
vânt şi prin unde/ O rază de aur se toarce uşor (Când marea); O umbră de
argint strălucită/ Cu aripi ridicate la ceruri pornită/... suind pe schelele norilor/ Prin ploaia de raze,
ninsoare de stele (Mureşanu); Și cum colorile ce se îmbină/ Naște a
soarelui albă lumină (Ondina)? Evident este Zamolxe - bosonul, acea Idee,/Pierdută-n-tr-o
palidă fee/ Din planul Genezei ce-aleargă/ Nentreagă!(Ondina).
Blestemele se sfarmă de tronul lui Zamolxe
în poezia Sarmis, că Zamolxe îmbracă
fiece undă c-o rază, deci e chip zămislitor... dar mână doar coardele
unele-n altele precum Regele Lin şi deja apare o altă caracteristică universală
a existenţei, cea a superstringurilor,
adevăruri ce uimesc după 159 de ani şi lumea ştiinţei cuantice.
El
singur e Demiurgul care prin duhul Gurii Sale
arde şi îngheaţă fiind semănător de stele şi-ncepător de vremi. Este
zeul Veciilor Nikăi, zeitatea străveche a Caosului Mumă, ce se mai dăltuieşte
pe crucile creştine întru veciNicie.
Zamolxe ne indică structura dintr-a
Caosului Câmpuri (Memento mori!):
Tu, ce în câmpii de chaos semeni stele – Sfânt şi mare,
Din ruinele gândiri-mi, o, răsai, clar ca un Soare (…)
Din ruinele gândiri-mi, o, răsai, clar ca un Soare (…)
Cine-a pus aste seminţe, ce-arunc ramure de raze,
Într-a chaosului câmpuri, printre veacuri numeroase,
Ramuri ce purced cu toate dintr-o inimă de om ?
A pus gânduri uriaşe într-o ţeastă de furnică,
O voinţă-atât de mare-ntr-o putere-atât de mică,
Grămădind nemărginirea în sclipitu-unui atom.
Într-a chaosului câmpuri, printre veacuri numeroase,
Ramuri ce purced cu toate dintr-o inimă de om ?
A pus gânduri uriaşe într-o ţeastă de furnică,
O voinţă-atât de mare-ntr-o putere-atât de mică,
Grămădind nemărginirea în sclipitu-unui atom.
Uluitoare e măreţia Omului cum insistă
în mod genial Eminescu să înţeleagă o lume neînţeleasă, realităţi existenţiale exprimate în limba
română la cote poetice unicat pe Pământ, că suntem de invidiat ca urmaşi ai geto-dacilor în Nemurirea Zamolsiană.
Am
selectat din sutele de creaţii eminesciene denumiri şi caracteristici
care nu există în creaţiile vreunui poet al lumii, în ceea ce priveşte
secretele ştiinţei cosmice sau fizicii cuantice. Niciun contemporan cu Mihai Eminescu
n-a atins asemenea cote de înţelepciune în poezie cu atâta forţă şi precizie.
El aduce sute de aprecieri cu indicaţie precisă pentru Caosul întunecat şi Îngerii
de lumină, pentru cele 9 măcinikele din vechimea Săcriilor ce pot bucura
maturitatea gândurilor.
Profesoara de fizică-chimie Melania Şerbu
din Braşov l-a făcut cunoscut pe Mihai Eminescu, în anul 1928, lui Albert
Einstein când citea la 19 ani nuvela Sărmanul
Dionis, scrisă în 1885, în care, din
primele rânduri, a sesizat teoria relativităţii restrânse. Au
ţinut legătura timp de 20 de ani şi câte surprize n-or fi consemnate în ilustra
corespondenţă dintre cei doi.
Fizicianul Adrian Buzatu spune că grație descoperirii experimentale în 2012 a
unui nou ingredient fundamental al Universului, anume particula elementară
denumită bosonul Higgs, umanitatea a înțeles cum primesc masă particulele
elementare. Teoria dezvoltată cu jumătate de secol în urmă de Peter Higgs,
Francois Englert și alții fusese confirmată experimental. Drept răsplată, cei
doi teoreticieni au primit premiul Nobel pentru fizică din 2013. (http://www.adrianbuzatu.com/ro_research.html).
Așadar, dacă Dumnezeu există, iar noi ştim
cum s-a creat Universul, acesta e undeva în Câmpul
de viaţă dătător, purtat de mesagerii plini de Lumina Lumii în Mişcare şi
indică studiul amănunţit al înaintaşilor atinşi de genialitate. În acest
context, cine dorește să se apropie de studiul Sistemei Cosmice eminesciene trebiuie să studieze mai întâi bosonii
intraatomici ca să înțeleagă temeinic ceea ce credea că ştie.
Bibliografie:
1. Călinescu, George; Opera lui Mihai Eminescu, Bucureşti,
1969;
2.
Chiorean,
Viorica; Sub semnul lui Eminescu,
Graiul Maramureşului 15, nr. 3889, 18-19 ian. 2003, pg. 4;
3. Eminescu, Mihai; Versuri lirice din creația eminesciană, Editura Muzeul Literaturii
Române, București, 2000;
4. Eminescu, Mihai; Manuscrise, vol. 4. Manuscris românesc
2257 partea a 2-a, Editura Enciclopedică, București, 2004-2009;
5. Eminescu, Mihai; Opere, [vol.] I-III. Ediţie critică îngrijită de
Perpessicius. Cu reproduceri după manuscrise; Bucureşti, 1994;
6. Vlăduţescu, Gheorghe; Filosofia legendelor cosmogonice românești, Editura Minerva, București, 1982;
7. Pamfile, Tudor; Mitologia românească, Editura All, București,
1997;
8. Eliade, Mircea; Aspecte ale Mitului, București, 1978;
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu