BALADA MARIEI celei MARI
Baladă creştină de tip
zamolsian culeasă de Olimpia Cotan –
Prună de la prof. Laura Moldovan
din satul Agighiol, comuna Valea
Nucarilor, judeţul Tulcea, învăţată de aceasta de la Hagiu Anastasia,
fiica lui Croitoru Ariton.
S-a dus OMUL
MARE,
La PĂDUREA MARE,
Să taie LEMNE
MARI,
Să facă BISERICĂ
MARE,
Cu NOUĂ UŞI,
Cu NOUĂ ALTARE,
Cu NOUĂ SFINTE DE
PRISTOALE.
În pristolul ăla
MIC
Stă MARIA aia
MICĂ,
În pristolul ăla
MARE
Stă MARIA aia
MARE,
Şi citeşte
preoţeşte
De cu seară
până-n cineoară,
De la cineoară
pân-la reşiţa soarelui,
Cătând în sus,
cătând în jos,
Să vază de nu-l
găseşte
Pe-al ei FIU…
Pe FIUL ei nu l-a
găsit,
Dar cu Sfântul
Ion s-a întâlnit,
Călare venind,
Cu paloşul cruce
făcând,
Pe finişorul lui
cătând.
Şi MAICA DOMNULUI
l-a întrebat:
- Ioane, Sânt
Ioane,
- N-ai văzut,
n-ai auzit,
De FIUL meu şi de
finul tău?
Ion, Sânt Ion i-a răspuns:
- Of, MAICA MEA
şi-a lui DUMNEZEU
N-am văzut, dar
am auzit
Că L-au prins
câinii – păgânii din Jidov
Şi la grea muncă
L-au pus:
Pe cruce L-au
răstignit,
Chiroane-n tălpi
I-au bătut,
Trestii sub
unghii I-au băgat,
Cu brâu de
mucenici L-au încins,
Cu cămaşă de
urzici L-au îmbrăcat,
Iar când îl
îmbrăca
Sângele se
revărsa,
Paharele că
umplea,
Jidovii duşcă bea
Şi bine că le
părea.
MAICA DOMNULUI
se-ntoarse,
Luă alte haine
călugăreşti,
Altă cârjă
călugărească
Şi porni pe altă
cale,
Pe altă cărare,
Cu glas până-n
Cer,
Cu lacrimi până-n
Pământ,
Cosiţa galbenă-şi
smulgând
Şi tot de-al ei
FIU întrebând,
Plângând şi
suspinând,
Cu un om se
întâlni.
Şi MAICA DOMNULUI
îl întrebă:
- Of, omul meu şi
al lui DUMNEZEU!
- N-ai văzut,
n-ai auzit
C-am avut un
FIUŞOR,
De L-au prins
câinii – păgânii din Jidov
Şi la grea muncă
L-au pus:
Pe cruce L-au
răstignit,
Chiroane-n tălpi
I-au bătut,
Trestii sub
unghii I-au băgat,
Cu brâu de
mucenici L-au încins,
Cu cămaşă de
urzici L-au îmbrăcat,
Iar când îl
îmbrăca
Sângele se
revărsa,
Paharele că
umplea,
Jidovii duşcă bea
Şi bine că le
părea.
Omul zise către
Ea:
Of, MAICA MEA şi
a lui DUMNEZEU!
- N-am văzut,
n-am auzit
Dar eu cruce I-am
făcut,
I-am făcut-o mititică,
Să nu-i fie de
nimică!
- Să munceşti cu
anii,
Ca să câştigi
banii!
MAICA DOMNULUI
se-ntoarse,
Luă alte haine
călugăreşti,
Altă cârjă
călugărească
Şi porni pe altă
cale,
Pe altă cărare,
Cu glas până-n
Cer,
Cu lacrimi până-n
Pământ,
Cosiţa galbenă-şi
smulgând
Şi tot de-al ei
FIU întrebând,
Plângând şi
suspinând,
Cu-n ţigan se
întâlni.
Şi MAICA DOMNULUI
îl întrebă:
- Of, ţiganul meu
şi al lui DUMNEZEU!
- N-ai văzut,
n-ai auzit
C-am avut un
FIUŞOR,
De L-au prins
câinii – păgânii din Jidov
Şi la grea muncă
L-au pus:
Pe cruce L-au
răstignit,
Chiroane-n tălpi
I-au bătut,
Trestii sub
unghii I-au băgat,
Cu brâu de
mucenici L-au încins,
Cu cămaşă de
urzici L-au îmbrăcat,
Iar când îl
îmbrăca
Sângele se
revărsa,
Paharele că
umplea,
Jidovii duşcă bea
Şi bine că le
părea.
Ţiganul zise
către Ea:
- Of, MAICA MEA
şi a lui DUMNEZEU!
- N-am văzut,
n-am auzit
Dar eu cuie i-am
făcut,
I le-am făcut
mititele,
Să n-ajungă nici
la piele!
- Să dai cu
ciocanul,
Ca să câştigi
banul!
MAICA DOMNULUI
se-ntoarse,
Luă alte haine
călugăreşti,
Altă cârjă
călugărească
Şi porni pe altă
cale,
Pe altă cărare,
Cu glas până-n
Cer,
Cu lacrimi până-n
Pământ,
Cosiţa galbenă-şi
smulgând
Şi tot de-al ei
FIU întrebând,
Plângând şi
suspinând,
Cu-o broscuţă se
întâlni.
Şi broscuţa
o-ntrebă:
- Of, MAICA MEA
şi a lui DUMNEZEU!
De ce plângi, de
ce suspini?
- Cum să nu plâng
iar, broscuţo,
C-am avut un
FIUŞOR,
De L-au prins
câinii – păgânii din Jidov
Şi la grea muncă
L-au pus:
Pe cruce L-au
răstignit,
Chiroane-n tălpi
I-au bătut,
Trestii sub
unghii I-au băgat,
Cu brâu de
mucenici L-au încins,
Cu cămaşă de
urzici L-au îmbrăcat,
Iar când îl
îmbrăca
Sângele se
revărsa,
Paharele că
umplea,
Jidovii duşcă bea
Şi bine că le
părea.
Broscuţa zise
către Ea:
- Pentru-n singur
FIUŞOR
Plângi TU şi
suspini,
Dar eu c-am avut
Doisprezece
copilaşi,
Toţi ca nişte
năsturaşi
Şi-a trecut o
roată ferfăcată
Şi i-a omorât pe
toţi-deodată.
Şi seamă pentru
ei nu voi face
Nici DUMNEATA
seamă pentru seamă
Nu vei face,
Dar du-Te la
fântâna lui Iordan,
Scoate apă cu
mâna dreaptă,
Spală-Te la ochi
Şi fă ochii
frumoşi şi luminoşi,
Ca faţa lui IISUS
HRISTOS.
Pe HRISTOS îl vei
vedea,
În braţe că-L vei
ţinea,
Pe obraz L-oi
săruta
Şi bine că Ţi-o
părea.
Şi MAICA DOMNULUI
i-a spus:
- Of, broscuţă
fisculiţă,
M-ai înseninat
cu-n gând.
Să te afli-n
toate izvoarele,
În toate lacurile
Şi-n toate
fântânile,
Să bea lumea apă
din urma ta,
Să nu se scârbească,
Să mori, să te
usuci,
Dar să nu te
împuţeşti!
MAICA DOMNULUI
se-ntoarse,
Luă alte haine
călugăreşti,
Altă cârjă
călugărească
Şi porni pe altă
cale,
Pe altă cărare,
Cu glas până-n
Cer,
Cu lacrimi până-n
Pământ,
Cosiţa galbenă-şi
smulgând
Şi tot de-al ei
FIU întrebând,
Plângând şi
suspinând,
Ajunse la fântâna
lui Iordan.
A scos apă cu
mâna dreaptă,
S-a spălat la
ochi,
A făcut ochi
frumoşi şi luminoşi
Ca faţa lui IISUS
HRISTOS.
Şi–atunci pe
HRISTOS L-a văzut,
Pe braţe că L-a
ţinut,
Pe obraz L-a
sărutat,
Şi mult că s-a
bucurat.
Şi MAICA DOMNULUI
L-a întrebat:
- Cum de Te-ai
îndurat
Şi Te-ai lăsat
Să te chinuie
câinii – păgânii din Jidov?
Şi IISUS HRISTOS
i-a răspuns:
- Of, MAICA MEA
şi a lui DUMNEZEU!
Pentru câteva
chinuri şi suspine
Ce pe cruce mi
s-au pus,
Nu M-ar pierde
CEL DE SUS.
Şi s-a duce
lumea la biserică,
Cu grâu, vin,
smirnă,
Că pân-acu cin-se
năştea,
Nu se boteza,
Cin-murea,
Nu se prohodea,
Turta de la
vatră,
Nu se împărţea,
Plugaru-n câmp de
fluiera,
Nu se auzea,
Mama de copilaşi
Nu-şi vedea,
Cloşca de
puişori,
Nu căta,
Şi toate
lighioanele de puii lor,
Nu-şi căta,
Dar aşa Mi-am dat
chinul şi necazul
Ca cine s-o
năştea,
Se va boteza,
Cine s-a mărita,
Se va cununa,
Cine o muri,
Se va prohodi,
Turta de la vatră
S-o-mpărţi,
Plugaru-n câmp
de-o şuiera
S-o auzi,
Mama de copilaşi
Îşi va căta,
Cloşca de puişori
Va vedea,
Şi toate
lighioanele de puii lor
Vor căta.
Şi cine ştie
această poveste
Şi-a spune,
De la lună la
lună,
De la an la doi,
Să-l iei DOAMNE
de mâna dreaptă,
Şi să-l porţi pe
cărări drepte,
Unde-s
mese-ntinse,
Şi candele
aprinse
Şi Raiul deschis.
Cine-o ştie şi
n-o spune,
Să-l iei DOAMNE
de mâna stângă,
Să-l porţi pe cărarea
strâmbă,
Unde-s mese
strânse,
Candele stinse
Şi Iadul deschis.
Acolo să-l laşi
să moştenească-n Veci!
AMIN!
Pe un urcuş
de munte în zona Braşovului, spre Pietrele Solomonarilor,
conversaţia se leagă uşor, când mesaje străvechi te asaltează fizic şi
istoric.
Profesoara Laura Moldovan mă
priveşte câteva clipe şi îndrăzneşte făcându-mi o destăinuire:
- De mult
timp bat cu piciorul trasee arheologice fiindcă am senzaţii de trăire intensă
şi mă gândesc că m-am născut pe o comoară, fiindcă la Agighiol, casa noastră
este pe locul unde s-a descoperit mormântul princiar de dinainte de Hristos.
- Noi, dobrogenii, suntem sensibili la istoria
lumii vechi fiindcă trăim în climatul bogat al legendelor şi miturilor, iar
urmele străvechilor hiperborei, şciţi, sarmaţi, hittiţi se suprapun în tot
locul.
Discuţia s-a aprins în jurul bogatelor însemne de
pe obiectele Tezaurului de la
Agighiol: cerbii cu multe picioare, şarpele din aer, fineţea
liniilor ochilor de pe coiful de aur, dar mai ales protectoarele pentru glezne
şi genunchi care au pe ele portrete de femei. Nu lipseşte nici centura,
care a fost obiect de dispută în Antichitate, e mobilul uneia dintre muncile
lui Hercule. Am ajuns la concluzia că este mormântul unei regine amazoane, mai ales că istoricii antici indică Marea
Neagră ca fiind tărâmul vestitelor războinice ale Antichităţii matriarhale geto-dace.
Dialogul a alunecat uşor spre Insula Albă
unde localnicii ştiu că a existat O Biserică Albă mare, cu nouă altare, cu nouă scaune mari...Mare mi-a fost
surpriza când profesoara a început să declame:
S-a dus Omul Mare,
La Pădurea Mare,
Să taie lemne mari,
Să facă Biserică Mare
Cu nouă uşi, cu nouă altare
Cu nouă sfinte de pristoale…
Am ascultat întreaga
baladă şi mi-a scăpat aprecierea că este un mesaj transmis de Marea Preoteasă Maria către Maria cea Mică, mama
lui Iisus, vestitorul noii religii creştine. Preoteasa este cea care îi citeşte preoţeşte Mariei celei Mici, ce-şi caută fiul întocmai ca şi măicuţa bătrână care-şi
caută mândrul ciobănel tras printr-un inel.
Această baladă este o nestemată a istoriei vechi prin care religia
Zamolsiană a marilor Preotese este transmisă Creştinismului. Biserica Mare este făcută de Omul Mare
care a luat un lemn mare din Pădurea Mare. Biserica are nouă uşi, nouă altare,
nouă sfinte de pristoale. În aceste NOUĂ altare stau cei NOUĂ - persoane
importante, maeştrii înţelepciunii, magii lui NIKE, Marea Preoteasă, şi fiecare are un rol bine stabilit, aşa cum
pe tăbliţele de smarald ale lui THOTH (vezi Hermes Trismegistul) cei OPT aflaţi
sub conducerea lui NOUĂ priveghează echilibrul Universal. Măcinicii - magii lui NIKE – ENKI, au nume: UNA, DUYA, TREJA, PATRA,
PANCEA, ŞASE(A), ŞAPTA, OŞTE. Iată cum numărătoarea vedică nu semnifică decât
numele veghetorilor TERREI.
În această baladă se precizează numai numele de
Maria cea Mare şi Maria cea Mică ce stă într-un pristol mic. Maria aia Mare -
giganta, uriaşa, titanica, stă în Pristolul cel Mare fiindcă Biserica cea Mare
o lasă moştenire oamenilor prin Maria cea Mică. Maria aia Mare din pristolul
ăla mare „citeşte preoţeşte”, deci e Marea Preoteasă şi face cunoscut urmaşilor
cum FIUL Mariei celei Mici este mesagerul schimbărilor teologice. Maria
Preoteasă îl defineşte pe acesta ca TREIME – corp astral, corp fizic şi corp
energetic. Îl caută-n sus, îl caută-n jos, îl descrie ca pe un om cu toate părţile corpului: picioarele în
care i s-au bătut piroane, mâinile sub ale căror unghii trestii i-au fost
băgate, talia peste care cu brâu de măcinici l-au încins, trupul îmbrăcat cu cămaşa din urzici.
În disputa dintre Origene şi Clement Alexandrinul
se foloseşte expresia centura măcinicilor
referitor la învelişul protector al Terrei creat de magii lui NIKE – măcinicii, pentru a asigura echilibrul
existenţial. Iniţiaţii din Templul lui Zamolse purtau o astfel de centură – un
brâu lat din piele albă de miel pe care erau prinse simboluri ale
îndeletnicirilor agropastorale şi a celor legate de construcţii (spice de grâu,
un cuţitaş, o riglă cu 24 de gradaţii).
Corpul energetic al lui Iisus este marcat de
sângele cu care se umpleau paharele, care susţine corpul mental exprimat în
răspunderea pentru înrădăcinarea
înţelepciunii umane în forme noi sub cupola Bisericii Creştine -
Biserica viitorului. FIUL, deci Viitorul, este descris prin
calităţile de misionar al noii religii, ca deschizător de drumuri prin ochii
minţii, aşa cum Maica lui l-a putut vedea numai după ce s-a spălat pe ochi cu
apă din fântâna lui Iordan – Eridan, vechea denumire a Dunării.
Personajele din baladă nu l-au văzut pe fiul Mariei Mici. Ei n-au văzut mesajul
pe care îl aduce în lume fiindcă nu erau informaţi, nu erau iniţiaţi.
Maria cea Mică face drumuri grele pe
cărări neumblate şi este nevoită să-şi ia alte haine, dar nu din cele
obişnuite, ci haine călugăreşti. Ia cârjă călugărească, ia altă cale şi altă
cărare, suferă cumplit având lacrimi până-n Pământ, iar durerea i se aude până
în Cer. Maria cea Mică merge pe căile astrale dintre Cer şi Pământ, plângând şi suspinând şi îşi smulge cosiţa
galbenă. Se întâlneşte cu personaje simbolice care reprezintă elementele primordiale: foc, aer, apă,
pământ. Sfântul Ion e călare în aer şi face cruce cu paloşul, deci simbolul
crucii este mai vechi decât Creştinismul. Broscuţa e venită din apă. Crucea
răstignirii este făcută din lemn, iar chiroanele din metal prelucrat în foc.
Bărbaţii nu îi spun adevărul măicuţei,
explicându-i pe departe cele întâmplate. Doar broscuţa venită din ape, mică la
trup, dar mare prin suferinţa la care a supus-o un crunt destin care îi pierde
pe cei doisprezece copilaşi ca nişte
năsturaşi, zdrobiţi de o roată ferfăcată, o sfătuieşte pe Maica
Domnului să nu-şi facă nici ea samă pentru fiul ei. Maria o admiră pentru
demnitatea cu care primeşte crunta lovitură, dar zâmbeşte înţelegând diferenţa
dintre necazul broscuţei şi chinurile prin care trece o lume atunci când se
transformă din temelii.
Interesantă este repetata expresie Maica mea şi-a lui DUMNEZEU prin care se
precizează că e vorba despre Marea Preoteasă care împreună cu mulţimea de veste
(vestale) şi neveste geto-dace au creat religia, aşa cum consemnează istoricii
lumii antice.
Portretul Mariei celei Mici este puternic reliefat
atât fizic cât şi psihic. Ea caută dovezile
ce susţin informaţiile pe care
le-a primit de la Sfântul
Ion. Face eforturi mari pentru o femeie care este şi mamă,
dar răspunderea pentru viitorul fiului său prevalează. Este cutezătoare,
inteligentă şi binecuvântările sale le
dă după faptă, dar mai ales după sinceritate. Tâmplarului îi doreşte să
trudească tot anul ca să câştige banul, ţiganului să bată cu ciocanul ca să-şi câştige existenţa,
iar broscuţei care i-a vorbit sincer îi hărăzeşte să sfinţească apele.
Balada ne prezintă înfăţişarea Mariei Mici ca
fiind hiperboreană. Chipul îi este luminos ca
faţa lui Hristos. Are părul lung împletit în cosiţă galbenă, aşa cum la
străbunii daci mamele purtau părul într-o singură cosiţă spre deosebire de
fetele necăsătorite. Iată că Maria cea Mică este păstrată în memoria ancestrală
ca fiind albă, de tip hiperboreano–geto- dacic şi blondă, trăsături fizice pe
care le transmite şi fiului său. Drumul la fântâna lui Iordan – Eridan, adică la Dunăre, este tot atât de anevoios
fiindcă femeia este nerăbdătoare să-şi uşureze chinurile, aşa cum o sfătuise broscuţa, putând astfel să-şi
împlinească destinul. A lăsat tristeţea şi tânguiala, emoţiile şi sentimentele
şi l-a văzut cu ochii minţii pe fiul său.
Hristos este strălucitor în aura de iniţiat,
încins cu brâul de măcinici, deci capabil de transformări cosmice pe care numai
magii lui NIKE-ENKI le-au putut face. Această măreaţă misiune a fost
încredinţată de Marea Preoteasă în Biserica Mare făcută de Omul Mare unei personalităţi
demne de asemenea încredere: fiul Mariei
cea Mică, urmaşă a Mariilor celor Mari –
Zamolsienele (Za - zeiţă şi Mol – femeie).
Astfel înţelepciunea a fost preluată de la Zamolsianism de
fratele său geamăn, Creştinismul lui
Iisus, care a avut măreţia de a sparge tiparele iniţiatice, arătând că OMUL
E MĂREŢ pentru că lumina înţelepciunii este în OM şi pentru OM. Tot ce este
OMUL există numai datorită înţelepciunii lui, aşa cum notează THOTH pe Tăbliţele de smarald. Înţelepciunea ne
este lăsată de ENKI, Marele Şarpe.
Maica Domnului ajunge luminoasă în faţa lui
Hristos şi are resurse pentru a-l întreba de ce a ajuns să se lase chinuit.
Fiul îi arată că acestea nu sunt chinuri pe lângă măreaţa transformare pe care
o săvârşeşte în biserică şi anume: în biserică să se boteze cei ce se nasc, în
biserică să se cunune şi tot în biserică să se prohodească cei ce au murit.
Oamenii să fie solidari, iar pâinea de la vatră să se împartă. Femeile să vadă
de copii, cloşca de pui şi toate
vietăţile să-şi vadă de puişori. Se păstrează până astăzi obiceiul ca primele
spice de grâu împletite în coroniţă să se pună la icoană, prima pâine scoasă
din cuptor să fie împărţită trecătorilor, iar primele fructe să fie duse la
biserică.
Pe lângă această nouă ordine morală, noua religie
impune ca activitatea intelectuală să nu mai fie apanajul unui cerc restrâns de
iniţiaţi şi să se bucure de o preţuire mai înaltă decât cea materială. Astfel,
întreaga religie creştină ne îndeamnă să ne facem palate în Cer şi nu pe
Pământ, să ne cultivăm cunoaşterea, înţelepciunea, nota de distincţie umană mai
ales că nimic înafara sufletului nu contează. Cel ce va urma această cale să
fie luat de mâna dreaptă şi să fie purtat pe căi drepte, adică cele pe care
sunt mese întinse, dar şi CANDELE APRINSE.
Cine nu va urma această cale să fie luat de mâna stângă şi purtat pe căi
strâmbe, unde mesele sunt strânse şi candelele stinse.
Iată cum străbuna înţelepciune geto-dacă răzbate
în Noul Testament care este
Zamolsian. IISUS HRISTOS cheamă pe urmaşii lui Zamolse, care au
preluat înţelepciunea Marilor Preotese, creatoarele religiei ca etică de viaţă,
să îşi poarte credincioşii pe cărări drepte în Biserica Mare, locul de
solidaritate întru HRISTOS, fiul zeiţelor albe, nemuritoare prin
înţelepciunea lor.
Mesajul acestei balade care reia pe alt plan
balada Mioriţa în care FIUL pleca spre Marea Crăiasă, iar semnele după care îl căuta neobosita-i
mamă făceau trimitere la o lume a iniţiaţilor. Balada s-a păstrat aici, la Gurile Dunării,
vechiul Eridan – Iordan, lângă BISERICA ALBĂ din Insula Albă (Insula Şerpilor
de astăzi) la care fac trimitere toate izvoarele istorice, în care candela
aprinsă de Marile Preotese luminează ca
un FAR viitorul ce aparţine cuceririi mintii omeneşti, păzit cu credinţă de
Fiii Luminii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu