Ora.deea
Olimpia
Cotan-Prună
Pe vatra vechii civilizaţii europene, unde
trăieşte astăzi poporul român, a existat cel
mai vechi sistem informativ de apărare din istoria omenirii, aşa cum ne
indică limbajul geto-dac, dar şi toponimele, hidronimele, patronimele,
oronimele, oiconimele de pe tot cuprinsul Daciei străvechi. Pe întreaga arie
unde au trăit neamurile străvechi ale pelasgilor, apoi ale geto-dacilor, autoritatea cultică era în subordinea Marilor Preotese, protejate de primul
corp de armată din istoria lumii format din preotesele
Amazoane.
B. P. Haşdeu scria că toponimia este limba geografică a unui popor. Pe aria străveche a
geto-dacilor există localităţi, dealuri, văi şi ape, nume de persoane sau de
familii în care întâlnim cuvântul Ora. Importante erau cetăţile
geto-dace ale căror nume ne trimit în lumea veche: Orăştie, Oradea, Oraviţa, Dorna, Orhei, Orlat, Orieşti, Orodei, Orleşti, Orşova, Orlea, Orminda, Cula Ormenişului.
Tipia Ormenişului, Zamora, Cocora, Orţişoara, Scărişoara, Grădiştioara, Cuzdrioara, Belioara, Sibioara, Viişoara, Slătioara, Bucureştioara, Orăştioara, Bănişoara, Urmeniş, Urlaţi, Arad etc. Aceste denumiri au în comun termenii
ora
şi oara
sau particula ur, ar. ce o indică pe Ora, Oara, Oranta.
Cine poate fi Ora şi ce rol a avut ea?
Am început cercetarea cu numele unor localităţi cu trimitere la Ora. Am cercetat lăcaşurile pe care este
semnalată prezenţa acestora şi iar am dat peste denumiri din care nu lipseşte Ora. M-am oprit asupra oraţiilor şi-am înţeles că acestea
cuprindeau informaţii transmise direct, prin viu grai de către orante, oratoare, oratori până în zilele
noastre. Familia de cuvinte deosebit de bogată pornind de la cuvântul Ora este un depozit semnificativ de
informaţii istorice străvechi.
O.Ra! este ruga de adoraţie a Soarelui, motiv ce ne
conduce la înţelegerea locurilor de rugăciune de pe înălţimi, cât mai aproape
de Soare, printre care se număra şi Kogaionul geto-dac. Am încercat să aruncăm
un năvod în adâncul istoriei străvechi şi-am descoperit o lume nebănuită şi
incredibilă, cu ceremonialuri şi răspunderi severe, cu legi ştiute şi
respectate, o civilizaţie complexă şi nuanţată, de o mare bogăţie artistică,
creativă, cunoscătoare a cosmologiei astrale, deţinătoare de iniţieri la care
nu s-a ajuns pe calea ştiinţei nici până în zilele noastre.
Dar să o luam încet şi să avem răgazul
citirii semnificaţiilor din vatra evchii civilizaţii europene. Situl arheologic
descoperit la Căscioarele este atestat din mileniu V î. Hr. şi se află pe Dunăre, lângă oraşul Giurgiu. Pe tellul de pe Ostrovel, lângă lacul Cătălui,
s-a descoperit un altar de cult bogat ornamentat în culori de o înaltă măiestrie
artistică şi cu o simbolistică unică în lume. Pornind de la numele localităţii
se poate intui că în acest loc existau căscioare, căsuţe în care trăiau cei ce
slujeau acest altar al Orelor. Ora
este termenul la singular, iar la plural Oarele/Orele.
Oarele se găsesc numai în limba
românilor. De regulă, particula oare
şi oara indică activitatea de oratoare sau îndemnul de a preciza spusele orei. Cuvântul odinioară ne semnalează vremuri îndepărtate din timpul unor personalităţi cu
numele de Ora.
Odin era zeu venerat
de popoarele scandinave, susţin unii istorici, dar în vechime se pronunţa Ordin,
cum scrie poetul Mihai Eminescu în poemul Memento
Mori: Ordin adâncit în gânduri…
pe un tron cu spata mare/ Vede-a
luptei lungi grandoare. Ergamia înseamnă cea de pe gorgan. Analizând o mulţime de
toponime, hidronime, luând în calcul şi descoperirile arheologice cu privire la
turnul-locuinţă de pe văile
strategice, se poate identifica locuinţa căscioară, reşedinţă pentru Ora.
Orele vieţuiau pe râurile repezi de munte, unde vâltorile se întâlnesc la tot pasul. Acest
spaţiu cu vatră de cult, aflat în subordinea Marii Preotese, Ora, era înconjurat de căscioare, locuinţe ce slujeau buna
desfăşurare a activităţii. Se circula pe ulicioare,
dat fiind spaţiul restrâns de locuire, de pe
grui. Căscioarele aveau încăperi care, desigur, se numeau chilioare. Din căscioare fumul de pe
vetre ieşea pe hoarne. Orăştina
era şi ea loc de rugăciune pentru
adorarea Soarelui, de pe pripor (coastă de deal), ce desemnează spaţiul în care îşi desfăşura
activitatea Ora. Nimeni nu cuteza să
fie mai sus decât Rugul (focul sacru) de
pe Orăştină. În zilele noastre bisericile sunt pe locurile cele mai înalte.
Este o impietate să îţi faci casa mai înaltă ori mai sus decât biserica.
Orăştina
cu căscioare se afla pe locul mai înalt numit tell şi a dăinuit până în secolul al III-lea
d.H. În acest context, evident că un cas.tel este casa de pe tell. Apele din împrejurimi erau cu siguranţă şi
scăldătoarea Orelor şi oriilor, locuitorii din căscioare. Zorile erau strigate din turnurile unde vegheau Orele, Surorile, Ilioarele (care dansul printre morminte şi îşi strigau
înaintaşele în ziua de Paştele blajinilor),
Vedele noastre, cele ce au scris orândele,
altfel cum să fii existat scrierea sanscrită şi capodoperele acesteia, Vedele şi Upanişadele, ce au răzbit până la noi..
Scrierea
sacră o deţineau neamurile pontice unde exista în vechime şi India Pontică şi
Arabia Pontică ( Sarabia). Coboară
poate însemna calea de urmat din ormeniş
pe valea orelor, iar cuvântul zboară ne duce spre înălţimile unde
Marea Zână Ora îşi avea turnul-locuinţă.
Adrian
Bucurescu afirmă că oromanisa este graiul curat vorbit de zeii geţi şi consemnat,
la sfârşitul veacului al VIII-lea î.H., pe Tăbliţele
de la Sinaia, limbaj mai vechi decât cel sanscrit.
Am pornit de la denumirea explicită a
cetăţii ORĂŞTIE, incitată de întrebarea cine
este şi ce ştie această specială
personalitate, Ora, de ce este atât de importantă, şi ce rol deosebit avea din
moment ce oraşul care îi poartă numele dăinuie şi în zilele noastre? Răspunsul
va include numeroasele oraşe de pe gorgane, dealuri şi munţi cum sunt cele ca Oradea
(Ora.deea),
Arad, Oraviţa etc. De la Orăştie, pe
valea pârâului Orăştioara, se află cea mai importantă cale de acces către Sanctuarul geto-dac de la Sarmisegetuza, pe
care se înşiră strategic cetăţile-turn
de pază: Orăştioara de Sus şi Orăştioara de Jos, Grădiştioara de Sus şi Grădiştioara
de Jos etc. Lângă sanctuarul dacic se află localitatea Orlea.
Din
aceste cetăţi-turnuri, de pe înălţime,
se vedea cel puţin câte o orăştină în
sus şi în jos pe firul văilor. Pe valea marilor râuri din Dacia existau
turnurile-locuinţă aşezate pe măguri,
ca cele de pe valea Vedei şi Vodiţei, aşa cum pe valea Argeşului se înşira salba de 9 argele. Pe Olt la nord de Drăgăşani se găseşte localitatea Orleşti.
În Rusia există Munţii Ural, ce ne duce cu gândul la uriaşii ce
comunicau numai oral, urlând, şi pe care istoria îi ţine sub
tăcere (vezi şi localitatea Urlaţi
din ţara noastră). Tot în Rusia se află localitatea Habarovsc ce indică un centru al ştirilor. În româneşte există
cuvântul habar, cu acelaşi înţeles (Dacă ora ştie, ea trebuie să aibă
habar), mai spun românii. Habiru era
zâna ştirilor, veştilor, vestitoarelor
la hitiţi, cei care mai erau numiţi şi hati,
cati, keti indicând neamul coţilor
de la nordul Dunării, localizaţi de istorici şi în Dobrogea veche, Schiţia
Minor.
Informaţiile
transmise de Ore se constituiau în orgă,
cu sensul de arhivă. Orga zilelor
noastre este un instrument muzical alcătuit din tuburi de diferite dimensiuni
ca lungime şi diametru, prin care aerul rezonează şi compune o suită de sunete,
cu armonii deosebite din gama energiilor produse de vibraţii. Orga ne conduce
către intuirea captării de energii cosmice, transcedentale, activitate
exprimată şi de Oracole, unde se prezicea viitorul utilizând şi informaţiile,
dar şi imaginaţia bogată a clarvăzătoarelor, de multe ori stimulată de
halucinogene. Vorbitoarele antice, care repetau mesajul, ca un automatism,
numite probabil moiră-moară, de multe ori oboseau şi deformau ştirea ca o moară stricată. Şi în lumea creştină multe personalităţi
bisericeşti cu darul vorbirii ori cel de a prevesti viitorul sunt numiţi prooroci sau proorociţe.
Oracolele au fost slujite numai de Mari
Preotese şi au fost iniţiate numai de către personalităţile lumii vechi
pelasgice. Meseria de orantă, care
intuia viitorul de orânda, indicând soarta,
orânduiala în care vei trăi, s-a
păstrat până în zilele noastre şi a îmbrăcat diverse forme cum sunt: zodiacul,
astrologia, chiromanţia, clarviziunea, vrăjitoria, ghicitul, datul în cărţi,
datul în bobi, zarul etc. Vestite au rămas în istorie Oracolul din Delphi unde
prevestea Pythia, dar şi Casandra ori Sibila, cât şi Vrăjitoarele din Salem,
victimele Inchiziţiei în lumea catolică. Heraclit, filozoful antic, trac de
origine, ce depăşea cu mult filozofia din Academia lui Platon şi din Liceum-ul
lui Aristotel, şi ei traci, îşi intitulează scrierile Oracole despre Schiţia. Abaris, marele înţelept schit, scrie o
carte despre Oracolele schitice. Ce
îi atrăgea atât de insistent la activitatea orantele antice dacă nu înţelepciunea
străveche sub nuanţate exprimări ale experienţei de viaţă?
Lumea veche a creat o fascinantă
civilizaţie cu centre cultice sacre, depozite de înţelepciune, cu legi
puternice care asigurau pacea creativă şi convieţuirea socială paşnică, pe care
omenirea nu le-a mai cunoscut fiindcă: A
fost odată ca niciodată. Este semnificativă istoria Nodului Gordian din
Frigia, care lega oiştia carului zeilor, de nu putea numeni să-l desfacă,
indicând activitatea codată a Preoteselor Orante. Alexandru
Macedon l-a tăiat cu sabia şi misterul
s-a pierdut, dar s-au păstrat în hărţile străvechii Geto-Dacii sub forma
toponimelor, oronimelor, hidronimelor de unde au fost duse în toată lumea şi mai dăinuie şi astăzi în memoria
colectivă. Acestea fac trimitere la oracole, oratoare, orante ce
impuneau subordonarea şi existenţa unei ierarhii necesare în sistemul de
convieţuire paşnică şi creatoare al lumii vechi. Astfel, În UCRAINA există
localităţi precum: Orativ, Orzonikidze, Orascov, Caragaci, Gargalâc, în RUSIA: Orsa, Ozerele, Ural, Habarovsc, în BELARUS: Orza,
în POLONIA: Orneto, Orzeaza, Orbassano, Baniszoara,
în CEHIA: Otrocovice, Otri, în
SLOVENIA: Oravsca, Orav, în EPIR-Grecia: Orgilia, Gorgan, Guriţa, Vlaho-Goranti,
Vlahorena, Zagorena, în CROAŢIA: Urlici,
în SERBIA: Ohrania, în UNGARIA: Oreglas, Ormeniş, Orcheni, Oroshaza, în ELVEŢIA: Ortilos, Ozora, Orth, în ALBANIA: Vlore, în TURCIA antică: Kotiora, în ITALIA: Ora, Orani, Orgoloso, Florenţa, Oria, Orvieto, în SPANIA: Oviedo, Soria, în GRECIA: Oraiokastro,
Orestias etc etc etc. De asemenea, localitatea
Orleans era un vechi sediu al orelor din Franţa.
Marile Preotese au organizat un puternic sistem de informaţii ce
poate fi reconstituit pornind de la instituţia Orelor, cele care
transmiteau informaţiile din gură în gură. Particula or
se referă la oralitate, transmitere verbală, foarte bine conservată de expresiile
româneşti: A da sfară-n ară, adică a
asculta toţi, din om în om, şi gura lumii
slobodă, părerea opiniei publice nimeni nu o poate opri şi este o armă de
temut. Există şi expresii lingvistice consacrate ca: din oră în oră sau de la o
Oră la alta care justifică aprecierile ce indică sistemul de informaţii vechi. În lumea creştină catolică de astăzi
Urbi et Orbi este adresarea Papei, cu sensul de mesaj al Cetăţii
- Urbe principală, către celelalte.
Direcţia,
ulicioara
pe care se instalau sistemele de observaţii era Oraviţa, valea, via orelor. Orele transmiteau informaţiile la anumite intervale, de la o Oră la altă Oră, pentru cei ce
deserveau Turnul de observaţie de pe
orăştine. Orele erau Vedele atât de prezente în toponimia geto-dacă.
Ele vedeau toată valea şi ascultau, tălmăceau semnele
sonore şi vizuale, preluau oraţiile de la Orele învecinate prin
mesagerii vornici sau vornicele. Teama că eşti văzut de Cel de sus
este o realitate veche.
Pe teritoriul vechii Dacii arheologia a descoperit
turnurile de pază tip locuinţă ce
formau un sistem de supraveghere pe căile ce duceau la centrele cultice, cum
sunt cele din jurul cetăţii sanctuar Sarmizegetusa, din Munţii Orăştiei, acolo unde se situează şi localitatea Orăştie, dar
şi pe Mureş, pe Tisa, pe Arieş, pe Timiş, pe Argeş. Pe toate căile ce duceau la
marile sanctuare se înşirau la distanţe relativ egale centre de observaţie şi
de transmitere a informaţiilor de către Ora.
Ei i se subordonau oarele şi oreşoarele dev pe valea Orăştioarei, Grădiştioarei, Slătioarei,
Scărişoarei, Bucureştioarei, Sighişoarei, Kuzdrioarei, Belioarei, Rebrişoarei,
Orţisoarei,Timişoarei, Cârţişoarei (termenii parcă amintesc ierarhia: superioară, inferioară, posterioară, anterioară etc).
În Munţii
Orăştiei există un adevărat zid chinezesc,
o adevărată fortificaţie cu ziduri înalte de 4 -10 m înălţime, cu turnuri
locuibile până la Jiu, spre Simeria, spre Novaci, spre Sebeş, spre Cioclovina,
spre Băniţa. În jurul sanctuarului de la Sarmizegetusa se află opt cetăţi şi 30
de turnuri de observaţie pe 200 km pătraţi printre care: Tilişca, Căpâlna,
Cugir, Costeşti, Blidaru, Piatra Roşie, Feţele Albe, Băniţa. Acestea erau situate
pe înălţimi, dealuri, munţi numite: ponoare, grui, măguri, orăştine,
ormenişuri, teluri, urloi, surle, gorgane, pripoare, mormane etc.
Semnificativ
este numele de Gruia, cu sensul de vorbitoare. Gruiul este dealul pe care vieţuiau oratoarele. Potirul sacru numit Graal are sens precizat
în limbajul românesc în expresia stai la
un pahar de vorbă, în sensul că licorile servite antrenau discuţiile sacre,
deoarece a vorbi este dumnezeieşte.
Crăiasa e Grăiasa, iar Craiul este Graiul, simbolizat material prin Graal
– Potirul, acel pahar umplut de har,
însemn cultic străvechi. Crăişorul/Grăişorul
este învăţăcelul ce se iniţiază pentru viitor (lângă Blaj există localitatea
Crăiunelu de Jos).
Şi
în mitologie ne apar semne despre ore.
Soarta e Torcătoarea, Ursitoarea
e Depănătoarea (pune firul
vieţii pe scul) şi Moartea e Tăietoarea. Zaratustra, mare preot antic
devenit zeitate, semnifică forţa şi înţelepciunea celor trei Zâne ale Soarelui. Zara.tus.tra
era fiul lui Oromazdes, spune Platon
în Alcibiades. Mihai Eminescu aminteşte
în poezia Ursitoarele că acestea
cântă din organe, în sensul că
orânduiesc viaţa oamenilor prin reguli transmise oral. Ce altceva era Regulamentul Organic decât o lege a
ţării, o Constituţie. Grădina era
zona de supraveghere a unei ore, iar
curtea era ograda. Păsărilor
domestice sunt numite şi în zilele noastre orătănii
datorită gălăgiei pe care o fac urlând,
la fel ca şi broaştele care orăcăie. A
orăcăi îşi are rădăcina tot în meseria de oratoare şi ne conduce spre înţelegerea faptului că se consultau
periodic, se ciorovăiau, sporovăiau în mod necesar, constituiau până la urmă un
cor
ce nu există decât cu un dirijor.
Negru Vodă, întemeietorul Ţării
Româneşti, se numea Nicoară, dar şi Angrus adică Glasul cerului, iar ţara lui se numea în vechime probabil Angru-Vlahia, devenită Ungro-Vlahia cu
sensul de Valahia graiului ceresc,
nicidecum Valahia neagră sau Valahia dinspre Ungaria cum a fost atât de defectuos implantat, de-ai
crede că s-a mutat Africa în emisfera nordică. Angru-Vodă a ctitorit vestita biserică
cu hramul Sfântului Nicoară (nume ce indică pe creatoarea Cerului şi Pământului,
Zeea geto-dacă Nika) al cărui turn unic
mai există, iar urmaşii săi au avut numele de Nicolae cu precizarea: fii de Basarabă.
Râul Argeş, o salbă de aşezări sacre
străvechi, avea în Antichitate numele de Ordessos
(grecizat) care este Ordesa – Ora.deea, Zâna coordonatoare – autoritatea de necontestat. Dorna
este o veche localitate ce poartă numele Deea Ora Na, adică Ora ieşită din apă. În Schiţia Minor exista
cetatea Orgame, pe limanul Razelm.
Multe mănăstiri, dar şi biserici din România, sunt
pe vechile ruine ale vetrelor de cult şi au păstrat numele străvechi, cu toate
că localităţile se numesc altfel. Lângă Hunedoara este Orlea numită şi Sântămaria ca şi comuna Gurasada, iar biserica
Criscior se află în Brad. În judeţul Botoşani există mănăstirile
Vorona şi Gorovei. Mănăstirea Călugăra este în judeţul Caraş-Severin, iar
mănăstirea Viforâta în judeţul
Dâmboviţa (în vechime Vihorâta
sau Vihorăşti). Căscioarele este numele bisericii din comuna
Găiseni-Giurgiu. La Bozioru-Buzău, într-o stâncă din mijlocul câmpului, se află
un complex monahic numit Nucu, care e de fapt Nika. De asemenea, mănăstirea cu numele Voroneţ de lângă Gura Humorului
poartă în denumire activitatea sacrelor Ore. Govora este o localitate vestită din România cu semnificaţia de vorbitoarea. În limba rusă govoriti înseamnă a vorbi. Şi alte
localităţi au păstrat numele vetrei de cult străvechi, chiar dacă hramul
bisericii e creştinat.
De
pe orăştine, locuri înalte, se vedeau
cel puţin două turnuri de observaţie, iar pe văi, în amonte şi în aval, erau
numite identic, dar cu precizarea că erau de
sus ori de jos (spre exemplu
Orăştioara de Sus şi Orăştioara de Jos, pe direcţia Sarmizegetusa). Orăştinele
au existat pe tot cuprinsul Daciei străvechi. În Grecia este vestită
localitatea Kalambaca situată la poalele munţilor, unici în felul lor, numiţi
Meteorele, unde se păstrează şi în
zilele noastre vestitele lăcaşuri de cult, pe stâncile imense, greu accesibile,
de crezi că sunt căzute din cer precum nişte meteoriţi – şi ei nişte vestitori, dar ai Cosmosului.
Oroşan este locuitorul de pe munte, iar moroşan
cel din Maramureş. Oros în greceşte
înseamnă munte, iar agora
piaţa centrală în care cetăţenii discutau politica polisului.
Ora.ştie
şi are îndatorirea să se subordoneze preotesei Ora.deea, dar mai ales pentru că pe direcţia de informaţii Ora.viţa
se menţinea sistemul de legătură considerat divin încă de la facerea
lumii de către Zâna Ora.Nika, termen ce se găseşte şi în sanscrită.
Din
străvechime Nika este Zeea Prometee
a geto-dacilor. Numele ei se păstrează şi în zilele noastre înscris pe pecetea pristornik, aplicată pe pâinea sacră, dar şi dăltuit
pe stâlpul de la căpătâiul celor întorşi în apa şi pământul începuturilor
(N.I.K.A.). Ora.Nika a coordonat orogeneza
asistată fiind de marile energii cosmice numite în mitologia geto-dacă măginike,
adică megaenergii. Cuvântul Nic.oară are aceeaşi semnificaţie cu Ora.nika
şi e corectă expresia biblică în care se precizează că la început a fost Cuvântul. Coronis este coroană cu sensul de oratoarea cerului de pe înălţime, iar Flora
e Zâna Oră a florilor. În România
există localitatea Nicoreşti, dar şi sute de localităţi cu trimitere directă la
Nika şi la Ora. Limbajul geto-dac conservă prezenţa insistentă a acestei Zâne
străvechi pe toată aria românească de astăzi. Este îndreptăţită prezenţa zânei Nika.Ora
(Nicoara) mai ales când facem
referire la jaloane măsurării timpului.
Într-o
lume a Marilor Preotese care în mod necesar erau şi talentate oratoare, este
normal ca Nika să fie Or.Nika
începuturilor. La facerea lumii era
prezent Cuvântul cum este consemnat
în scrierile sacre. Enki-Nika, cea de pe ape, din miturile de odinioară, a
coordonat oral măreaţa transformare de separare a uscatului de ape şi de făurire a centurii de protecţie a Pământului,
atmosfera, făcând posibilă existenţa.
În poezia Luceafărul, Mihai Eminescu
individualizează gura sacră, unică în Univers, ce se află în subordinea Creatorului:
Vrei să dau glas acelei guri/ Ca dup-a ei chemare/ Să se ia munţii cu păduri/ Şi
insulele-n mare? În Delta Dunării există Gura Sacră - Orhe, numită azi
Braţul Sf. Gheorghe.
Centrul divin de coordonare al Orelor
era Ornika. Oradeea supraveghea activitatea de informare a Orelor mai
apropiate, care primeau informaţii de la Orăştine,
de la Orăştioarele de la căscioare. Uniunea Orelor se numea ortăcie.
Ortă
înseamnă trupă, ceată, grupare. În misiunea lor, Orele erau recunoscute
printr-o tăbliţă din os, piatră, ceramică, lemn, metal ori cusătură a
simbolului, ce proba apartenenţa la ortăcie. Ortul a ajuns până în zilele noastre ca mijloc de plată şi de
schimb. Ortul, legat de măsurarea cu cotul, este păstrat în expresia cot de-un Ort şi aţă de-un slot. În
jurul cetăţii Slon trăiau slonii, simnii, dar şi coţii, iar monedele lor puteau
să se numească sloţi. Orele foloseau ortul ca monedă, iar
sloţii foloseau coţii, slotul şi cotul. Mă
doare-n cot exprimă sărăcia din buzunar, dar şi nepăsarea faţă de
informaţiile primite, faţă de respectarea regulii, a legii, a poruncii.
Numele
unor mari preotese erau individualizate prin Ora indicând şi faptul că era oratoare
sau orantă, cum le numeau grecii,
adică bune vorbitoare, cu dicţie clară, cu logică în exprimare, capabile să se
facă înţelese. A existat cetatea Cotyora
pe litoralul sudic al Mării Negre, construită de grecii antici. După
denumire aceasta adăpostea un centru cultic al Coţilor sacri din curbura estică
a Munţilor Carpaţi în care marea oratoare era Kotya, aşa cum este inscripţionat pe craterul de cult din tumulul
de la Agighiol, judeţul Tulcea, România. Oroles,
dar şi Cotyos au fost un regi schiţi. Tucidides, istoricul antic, era fiul lui Oroles. Martirii din secolul al IV-lea se
numeau: Oris, Iorest, Iorei, Orentie, Oreozila, Orest, Orantie, Ornon, Ortisie, Orghe, Orgame, Orentie, Orezila, Ortisie, Orest, Oretie Zagoreu etc.
Ora se regăseşte şi în cuvinte ce indică
rudenia: sora, surori, surioare, fecior, fecioare, verişori şi verişoare. Feciorul şi fecioara erau copiii Orei, iar verişorul şi verişoara erau nepoţii
acesteia.
În
zilele noastre, locul din mină unde se lucrează se numeşte ort, iar grupul de lucru ortăcie. Membrii grupului se numesc ortaci. Fiecare ortac purta o tăbliţă, Ort, şi posibil să fi lucrat un anume
timp precizat de ora, cunoscute fiind
condiţiile grele de muncă. Există localitatea Orţişoara drept mărturie. Este
uşor de observat că oronimele, dar şi patronimele ce includ denumirea ora dăinuie din vremuri multimilenare ca
şi preotesele Ore.
Orânduiala, ordinea era programul impus
de către Orele Preotese ale geto-dacilor, care au născocit şi regulile de
convieţuire ale lumii vechi, cunoscute drept Legi belagine sau Lex antica
valahorum, ce au inspirat toţi legiuitorii
antici. Orele erau urmăritoarele, urătoarele, veghetoarele
cetăţii.
Orto înseamnă şi în zilele noastre drept, adevărat, corect în raport cu
realitatea practică, iar un termen al modernismului tineretului de astăzi se
referă la soto având acelaşi înţeles.
Orele aveau ca semn distinctiv în
vestimentaţie o cingătoare, un brâu, balţ ce proteja mijlocul, brodat cu
simboluri specifice, întâlnit şi la regina amazoanelor, Hipolita, preluat de
creştinism ca brâu al Maicii Domnului.
Acest brâu se numea ortă şi la slujitorii de la curţile domneşti. Primarii din
zilele noastre poartă tricolorul în diagonală, pe piept, ca semn distinctiv al
funcţiei cu care sunt învestiţi.Pe statuetele feminine din Cultura Vădastra,
vechi de 5000 de ani, costumaţia este identică cu cea din zilele noastre, iar
numele cetăţii ne poartă cu gândul la un astru special vizibil.
Oralul este o bentiţă de pânză albă
cu nouă cruciuliţe din fir negru şi roşu
ce se aşază peste gura celui decedat pecetluind drumul fără întoarcere al sufletului.
Orariu se numeşte şi bentiţa purtată de
preot în timpul slujbei, peste umăr, ce se continuă ca un brâu. Soborul
de preoţi este o grupare cultică. Din aceeaşi categorie de limbaj face parte şi
Oborul
Jidovilor ce denumeşte lăcaşul acestora la Polovraci, dar şi Masa Jidovilor
din Munţii Sebeşului. Staor, sobor, stabor era consiliul de conducere al Orelor. Sfatul bătrânilor este denumit stabor cu sensul de cel ce stabileşte orânduiala şi veghează să fie
respectată.
Mi.Oriţa
este a mea Oriţa, cea care îl
vesteşte pe mândrul ciobănel de orânda ce îl aşteaptă. Este Boriţa, adică marea Oriţă din zilele noastre, care este o caprină cu care se
colindă de Anul Nou: Mi.oara l-a plâns,/ Pe iarbă l-a-ntins,/ Cu glugă l-a-nvelit,/ Cu brad
l-a-mpodobit. În cartea Dacia Sacră,
Adrian Bucurescu ne aduce în atenţie o variantă a baladei Mioriţa în care ciobănelul conversează cu căpriţa
năzdrăvană. Boriţa este Marea Preoteasă ce vesteşte începutul de An Nou pe
la curţile gospodarilor în Transilvania, unde e foarte bine primită de toată comunitatea.
Cioporul de capre de Anul Nou
dovedeşte mulţimea vetrelor cultice ce păstrează iniţierile străvechi,
recunoscute de toţi. O mare zână, mult respectată în religia fierarilor, este
Sfânta Sara cu trimitere la Saraba.
În Dobrogea hramul bisericii se numeşte zbor, când oficiază un sobor de preoţi. Pastoraţia este oraţia –
rugăciunea, poveţele preoţilor care şi în zilele noastre păstoresc
ascultătorii.
Cuvântul
ORA este explicat în DEXI ca unitate de măsură a timpului,
regăsită în numele mecanismului ce măsoară minutele şi secundele ce compun
durata unei ore. Aşadar, or.nik este un ceas de
perete sau un ceasornic, ornicul de soare este un cadran solar, ornicărie este atelierul de făcut ornice,
iar ornicarul meseriaşul,
specialistul acestor mecanisme. Orologiul
este ceasul cu mecanism sonor, ca dovadă că ora transmitea oral mesaje din timp
în timp. Ceaslov este o carte
bisericească cu rugăciuni pentru anumite ore, este cuvântul Orei (Ceas.slov,
unde slovă înseamnă ştiinţă de carte, învăţătură). La
biserica Sfântul Sava din Cappadocia se ţinea în anul 512 slujba numită Rugăciunea ceasurilor.
Orologul sau orologierul era specialistul în domeniul măsurării timpului prin ora de 60 de minute şi fiecare minut de
60 de secunde. Orele s-au grupat în număr de 24 pentru a marca mişcarea de
rotaţie a Pământului în jurul axei sale. Prima oră indică punctul maxim al
întunericului şi începe în momentul când se crapă de ziuă şi apar zorile
strigate de Orele ce vegheau fenomenul. Este des întâlnită expresia ore zilnic cu indicaţia că orele sunt
jaloanele zilei ce cuprinde, cosmic vorbind, şi întunericul şi lumina din cele 24 de Ore. Altădată se spune la aromâni altă.oară. Există cuvântul rigoare
cu semnificaţia de ordine logică în gândire, specifică numai unor iniţiaţi
cu rang înalt. Rigă însemnând regină şi rigoare este un alt termen ce
desemnează Regina Orelor. Sporadic,
cuvânt ce conţine particula ora, semnifică
spor.dic - legat de zeitate cu sensul
din când în când, arar.
Orele sunt purtătoarele de ştiri prin viu-grai.
Informaţiile se transmiteau şi prin semne, simboluri, în locuri tainice,
încrustate pe pietre, copaci, ciuperci sau pe răboj etc. Sistemul de informaţii
străvechi utiliza şi semnale vizuale cum erau focurile înălţate pe culmi. Ca
semnale sonore se utilizau: toaca, tulnicul, buciumul, tobele, bătutul
pământului cu bâtele, cu picioarele etc. Există localitatea Gura Vitioarei lângă Vălenii de Munte, dar şi Horodişte, care ne conduce direct la
sensul de oralitate, viu-grai al transmiterii ştirilor.
Orgiile
erau consfătuirile, vorovirea,
controversele, boscorodeala,
întâlnirile dintre ore sub
coordonarea Ora.deei, unde se
stabileau orânduielile, întruniri ce
se încheiau prin ospeţele iniţiatice organizate cu acest prilej, gustând din
licoarea sacră, ce se putea foarte bine să se numească horincă, mai ales că dansul specific al Orelor era Hora. Este
posibil ca instrumentul muzical să fi fost vioara, recunoscută pe via, calea Orelor. Ciorovăiala ne indică
convorbiri cu multe controverse. Furtunoase erau aceste întâlniri dacă limbajul
le-a conservat ca fiind înfricoşătoare şi probabil se lăsau cu pedepse grele, oropseli
ori se bucurau şi se manifestau zgomotos, depăşind limitele orânduite, de se
transformau în orgii. Ororile erau ştirile rele sau
atacurile violente ale turnurilor oratoarelor. Instituţia orelor era bine organizată, după legi severe şi în condiţii greu de
trăit, adică în oropseli.
Recunoaşterea
meritelor era tot apanajul orelor. Acordarea
onorurilor
se făcea într-un ceremonial condus de către ORA, care rostea ORAŢIA de
învestire, după care îi acorda un însemn celui onorat în public. Oraţiile s-au păstrat până în zilele
noastre şi se folosesc cu ocazii deosebite cum sunt: oraţiile de nuntă, de
naştere - pentru îmbunarea ursitoarelor,
de înmormântare - sub numele de Cântecul
Zorilor, Surorilor etc. A fi onorat
înseamnă să ai şansa să fii prezentat într-o lumină favorabilă de către Ora, care susţinea oraţia prin care îţi elogia meritele şi te înălţa în ochii celorlalţi. Înălţarea a fost mereu ţinta eticii străvechi. Legat de locul unde se
realiza Înălţarea de sub soare se conservă
cele mai multe denumiri de sub soare: gorgan, grui, gură, goran, gotgan, hoară,
măgură, morman, movilă, maldăr, orgele, ogradă, orăţie, orăştina, orodiştea,
oroi, ponor, pripor, pridvor, surlă, tell, urmeniş, urdină, urdiniş, urloi,
urlat, urcuş, urse, vede etc. Sub.suoară (subţioară) înseamnă sub mâna Orei fiindcă su înseamnă mână după Constantin Daniel, opinie împărtăşită şi de I. L.
Cueşdean. Sudoare poate simboliza apa de pe văile râurilor, de sub orânda de sub mâna Orelor.
Diodor
din Sicilia scrie în Istoria Universală
că Zeus le-a dat poruncă Horelor să
aducă rânduială în vieţile oamenilor...că
numai supunerea în faţa legilor şi respectul faţă de ideea de dreptate şi pace
face fericită viaţa oamenilor. Iată
că activitatea Horelor-Orelor era de
a impune rânduială spre binele oraşului, cetăţii.
În Dacia, ora orelor este Nika-Ornika, creatoarea lumii prin orânda cuvântată a gurii sacre. Mitogeneza are în
centrul său personalitatea mitologică Nika descoperită în Tăbliţele de lut ca
fiind Enki - Nike – Nika, denumire unică şi originală, exprimată numai în
româneşte prin Nicoară, dar şi prin Pasărea Pfenix, care are semnificaţie numai
pentru noi, urmaşii geto-dacilor, care o numim Faniska. Ora este Marea Preoteasă ce o slujeşte pe Nika - Zeea timpului uman.
Fiecare Mare Preoteasă era şi o bună oratoare, element important pentru a
prezida ceremoniile cultice. Artemiza era numită în Sparta Ortia, iar în Dobrogea se numea Almiris. Preoteasa Kotya avea numele
inscripţionat pe vasele sacre utilizate la ospeţele iniţiatice de Sarabă
descoperite în tumulul princiar de la Agighiol, din Delta Dunării, dar şi în
centrele cultice din sudul Dunării. În Câmpia Tisei alte ore îşi făceau datoria:
Ora.deea, Arad, Timişoara.
Am
amintit deja faptul că termenul castel se
poate traduce prin casa de pe tell,
iar, în acest context este clar că Teleorman este ora de pe tell, cea care, de la înălţimea cerului, transmite informaţii
din tell în tell. În zilele noastre
releele de radio – televiziune şi telefonie mobilă ori antenele de satelit au
primit aceeaşi misiune de pe înălţimi. Turnul-cetate, castelul erau semnalat
printr-un fanion, numit praporă, existent în bisericile noastre
şi care se poartă în fruntea convoiului mortuar. Praporele, steagurile,
stindardele au fluturat mereu deasupra turnurilor, pe castele. În timp s-au
constituit în jur aşezări mai mari. În judeţul Braşov există localitatea Tipia Ormenişului cu trimitere directă la
înălţimile unde oficiau orele, dar şi
la realitatea că în jurul turnurilor de observaţie era o lume, un ormeniş, o mulţime de salahoare
ce slujeau misiunea Orei şi nu
erau oricine. De la Turnul Orei se înfiripă orăştina,
orodiştea, ormenişul cu numeroşi locuitori, ca în final să se constituie oraşul. Gorod înseamnă oraş în limba rusă.
Harta
lui Ptolomeu (141 d.H.) arată în Dacia existau peste 47 de asemenea oraşe –
cetăţi. Pe harta statului geto-dac condus de Burebista, vechile orăştine devenite ormenişuri, apoi oraşe-cetăţi
sunt cel mai convingător postate în jurul cetăţii Sarmisegetuza. Ele justifică
rolul orăştinelor ca puncte de pază
şi de informaţii cu privire la căile de acces către centrul de cult. Centrul
oraşului se păstrează şi în zilele noastre ca loc de întâlnire al locuitorilor
pentru evenimentele deosebite, dar mai ales pentru a schimba informaţii, a
asculta ştirile oficiale.
Am pornit în această
introspecţie de la oiconimele Oradea, Orăştie. Am înţeles în fianl că existenţa
localităţii Ora.deea ne îndreptăţeşte
să avem în vedere un sistem ierarhic al înstituţiei ORELOR: de la orăştioare la Ore, pe via - direcţia de
supraveghere a zonei, adică Ora.viţa,
coordonate din centrul cultic unde sunt stocate şi prelucrate ştirile. Deci ORA
este o personalitate importantă pentru protecţia şi securitatea vetrelor şi
centrelor de cult, a informaţiei. Ora
e cea care trebuie să ŞTIE (Oră.ştie) ce
este important pentru existenţa cetăţii, iar în orice cetate Ora era cea care
primea informaţii de la turnul-cetate
cel mai apropiat, de la o Mare Preoteasa Oră care i se pleca ZEEI PROMETEE,
Zâna începuturilor, NIKA.
Am insistat pe feminitatea ORELOR pentru
că sunt atestate arheologic din vremea Marilor Preotese, dar mai ales pentru că
exprimă intuiţia, abilitatea, diplomaţia, stăpânirea de sine, forţa
inteligenţei omeneşti, atribute feminine. Lor li se alătură acela primordial de
sacră născătoare din toate timpurile, cea
care transmite limbajul unui popor prin limba
maternă. În aceste condiţii MAMA este prima oratoare a existenţei, acea fiinţă U.NIKĂ înzestrată cu darul de a comunica
pruncilor întreaga ştiinţă a lumii.
Mic dicţionar:
întro-doară
- la întâmplare;
ocară - demn de a suporta vorbe
rele;
uşoară - cu greutate mică;
hoară - sat,
localitate (la macedoneni);
oraş - urbe;
horincă
- ţuică, băutură alcoolică;
(a) sforţa – a forţa;
istorie - evenimente din trecut;
statornic
– neschimbător;
zăvor -
încuietoare pentru uşă;
onoare
– respect de sine;
ponoare
– dealuri;
odinioară
– mai demult;
(a) orcăi - a
vorbi în orcă-grupare;
strânsoare
– legătură strânsă;
licoare
– băutura zeilor; băutură magică;
grai -
limbaj;
grui - deal de pe care se grăia;
gargară - a
vorbi fără rost;
izvor - gura
râului;
pripor
– coastă de deal;
sonor - care se aude;
(a) sporovăi - a
vorbi multe;
(a) sforăi - a
scoate sunete în somn;
or -
referitor la gură,
orac -
orăcăitul broaştei, onomatopee;
(a)
orândui - a
aşeza în ordine;
oracol -
prezicere, profeţie, prevestire;
origine - punct de
pornire;
original – unic;
oral - spus din gură;
oriunde - peste tot
locul;
orizont - zare, linia
care ni se pare că se uneşte cerul cu pământul;
oraţie - felicitare, urare;
orişicând – oricând;
orar - program pe ore; veşmânt bisericesc;
orişicât - oricât;
oratoare – cea care spune oraţia, vestea;
oratoriu – loc de rugăciune, paraclis în biserică;
ornicărie - atelier
de ceasuri mecanice;
orologie - atelier de orologii;
orologiu – ceas cu pendulă;
orădean - locuitor din Arad;
(a) orăpăi - a face zgomot;
orastică - plantă
care îşi schimbă culoarea cu fiecare oră;
ort - ban din vechime;
ortă - regiment, ceată, grupă;
orătanie - pasăre de curte;
orândar - cel ce face regulile;
orândaş - om ce respectă rânduiala;
ortodox - cel ce respectă legile fără abateri;
orândă - soartă;
ortoman - om ce respectă rânduiala;
prooroc - prevestitor;
voroavă - vorbă;
ordin - regulă obligatorie;
ordonanţă – ordin; supus;
vornic
- mesagerul Orei, cel ce transmite oraţia;
(a) zornăi
– a face zgomot;
tartoră
– şefă.
Bibliografie:
1. I.L.Cueşdean, Marea enigmă a românilor antici, Editura Solif, Bucureşti, 2007;
2. Dicţionarul
explicativ ilustrat al Limbii Române, Editura Harta Europei;
3. Diodor din Sicilia, Istoria
Universală, Editura Obiectiv, Craiova.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu