Olimpia Cotan-Prună
Anul Nou din calendarul străvechi al
geto-dacilor începea la Echinocţiul de primăvară - 21 martie, şi se încheia
pe 20 noiembrie. Era marcat de personalităţi feminine care şi în zilele
noastre se numesc BABE.
Zilele Babelor marcau
debutul celei mai importante perioade calendaristice numită AN. Intervalele cuprinse între punctele
cardinale şi intercardinale erau OPT şi aveau 40-42-44 de unităţi temporale – ZILE,
pentru noi cei de azi. Ele corespundeau cu 5 săptămâni a câte 9 zile. Anul are
360 de zile care, în decursul mileniilor, s-au grupat în câte 8 luni, 10 luni,
apoi 12 luni. Datinile au conservat evenimentele meteo-astronomice pe care le-au ancorat în
lumea plantelor şi animalelor. Acestea au stat
la baza iniţierii oamenilor pe categorii de vârstă, pe sexe, iniţiere
legată de marile evenimente ale vieţii – căsătorie, naştere, moarte.
Calendarul
străvechi începe cu Zilele Babelor
dintre care Baba Marta aduce Mărţişorul – împletit din lumină şi
energie, un duo alb şi roşu ca un fir al Ariadnei cu care se înlănţuie
lumea plantelor şi animalelor din Cer până în Pământul din adâncul apelor. Mărţişorul uneşte toate evenimentele
din Anul Babelor şi are puteri magice până în ultima zi când CrăciuNIKA susţine Vatra Soarelui, înălţând focuri din
crăciunele, colindele, în echilibrarea energiei şi strălucirii universului. În
sudul Dunării mărţişorul este numit martineki. Femeile îşi aleg o zi din
cele opt ca să ştie cum le va fii viitorul în acel an potrivit situaţiei meteorologice.
Cea de a noua zi este dedicată tuturor celor care sunt născute în celelalte
zile din calendar. În datinile multimilenare ale matriarhatului
pelasgo-geto-daco-valaho-românesc ziua este a Magiilor lui NIKE – magiNIKElor, devenite măciniki în patriarhat şi
mucenici
în Creştinism.
MagiNIKELE
sunt o Ceată Sacră de OPT
personalităţi care au în subordine câte CINCI, fiindcă se precizează că-s 40. Literatura
orală arată că NOUĂ MARTIE – măcinikii/măcinicii
sunt câte OPT la joc voinicii – deci
cei cu rang înalt sunt voiNIKII,
substituiţi de colăcei în formă de OPT, copţi pe vatră ori fierţi în apa cu
arome îndulcitoare, şi care se împart în vase de lut alături de o cănuţă de apa
ori de vin şi cu o lumânare aprinsă. MagiNIKE sunt măcinătorii în limbaj popular, deoarece în această zi se face coliva
din boabe de grâu decojit care se însoţeşte de incantaţia VeşNIKA pomenire. Coliva are formă rotundă. În jurul său
se pun OPT lumânări aprinse, iar în mijloc una mai mare.
Colăceii ce se fac pentru această zi au diferite
nume de la o zonă la alta din aria geto-dacilor şi anume: măciniki, omuşori, sfinţişori, bradoşi, brânduşei, brazi, boboneţi,
pupejori, bufani, ţărani, papanaki, paznici, veghetori, trainici, vaşnici,
voinici, luminaki, moşiori, copiii dimineţii, copiii luminii, sâmbiciori,
pomeneke etc.
În noaptea MagiNikelor se face un foc mare din crengi de boz ori din
alun peste care sar băieţii să se
purifice, iar fetele joacă un colac mare rotund pe care aşază vertical un colac
în formă feminină numit – UITATA (comuna Creţi, judeţul Olt), pe care îl împart în bucăţi rupte cu mâna celor prezenţi. Colacul
Uitata are ochi, nas, urechi, dar nu
are gură - deci comunică telepatic. Este împărţit bătrânilor ca să îi uite
moartea, ocolind fetele şi băieţii să nu îi uite norocul. Cine este această unică
apariţie misterioasă, feminină, în ziua de Nouă Martie, lângă focul numit lumiNIKA/lumânărica.
Toate indiciile ne duc la NIKA – ni-apă şi ki-pământ, termen ce stă dăltuit în pecetea cu care se
sacralizează pâinea destinată ceremoniei de cult – anafura, prescurea, pecete numită
PistorNIK, dar şi pe stâlpul de la
căpătâiul celor decedaţi.
NIKA e numele Zânei care a condus
misiunea cosmică a magiilor NIKElor ce au transformat apoasa Terra într-o
planetă accesibilă existenţei, după cum se transmite în toate marile Mituri de
creaţie ale Pământului şi Universului.
Misiunea Cosmică condusă de ANU ce avea ca fii vitregi
pe ENKI-EA şi pe ENLIL–EU, fraţi de misiune, care au
dislocat imense cantităţi de Apă şi Pământ făcând CERUL – ATMOSFERA, inelul de
protecţie din jurul planetei noastre ce
permite existenta, viaţa precum în Cer
aşa şi pe Pământ. În imensele gropi ale scoarţei terestre s-a scurs apa
dezvelindu-se uscatul numit PANGEEA. ENKI-EA – cel de pe ape, este consemnat în
vechile scrieri ca MARELE ŞARPE – BAAL – ALBUL, dar şi ca MAREA ŞERPOAICĂ. Numele
lui ENKI s-a transmis până la noi în forma criptată de NIKE fiind cunoscut ca
Zână a Victoriei, a Izbânzii, o adevărată reuşită a începuturilor, iar la noi,
la geto-daci termenul a trecut prin timp sub forma IZBAŞ - Şarpele.
Magiile lui NIKE sunt astfel Cap de Calendar, început de AN,
la EKINocţiul de primăvară, reprezentând efortul celor OPT de a ţine în echilibru existenţa pe Pământ. Kin/chin este sinonim cu munca pământului în sanscrită, iar la
geto-daci înseamnă mare efort, aşa cum şi omul se naşte în chinurile facerii.
În Vechiul Testament cei doi fraţi de misiune sunt
numiţi KAIN şi ABEL. KAIN este NIKA –Şarpele- Baal care s-a opus lui Abel, nimicindu-i
misiunea, deci ucigându-l prin deviaţia de la program prin care a transmis
telepatic Evei să ia din pomul oprit al
cunoaşterii, să procreeze, să devină
conştientă de sine, să înceteze a mai fi doar o clonă fără viitor. Aşa cum
se aminteşte în legendele vechi, omul este făcut din LUT de ENKI, apoi amestecat cu liant – sângele lui NUNTI, şi peste lucrarea
lor se coboară Duhul Sfânt – acel fluid energizant. Aceeaşi viziune este
surprinsă în Crezul creştin. IISUS se
întrupează de la Duhul Sfânt şi din Maria Fecioara şi se face OM. Totuşi IISUS
este deosebit fiindcă e NĂSCUT, IAR NU FĂCUT, aspect precizat în mod expres de
dogma creştină.
Eva a inaugurat Era Născătoarelor cărora li s-a poruncit: Trăiţi şi vă înmulţiţi si stăpâniţi Pământul!
NIKA este ZEEA PROMETEE, cea care insuflă Duhul Sfânt
şi întrupează binecuvântând prin PristorNIK
pâinea sacră, anafura, prescurea. Pristornicul este ştampila Zânei care în zona Argeşului se numeşte PUPEZEE
– sărutul zânei. NIKA este cea care
ne-a asigurat şi condiţii de existenţă indicând PÂINEA ca hrană de toate zilele
şi dovedindu-se o veritabilă Mamă a Mamelor. Condamnată la UITARE, ea n-a putut fi ştearsă nici de pe pecetea de
sacralizare a pâinii din epoca creştină, nici din numele vasului sacru al
botezului: cristelNIK, şi va fi mereu onorată prin incantaţia VEŞNIKA POMENIRE ce unduieşte ca pe valuri
ofrandele: coliva, pâinea, vinul şi lumânarea aprinsă, călăuză nelipsită de la botez, cununie, moarte. O
pomenim mereu pentru că NIKA e VASTA,
NIKA e VESTA, NIKA e VEŞNIKA!
LumiNIKA este focul
din crengi de boz ori de alun din noaptea de maginike/măcinici, de Sânziene, de
Ovidenie - Crăciunul vechi, şi tot lumiNIKA
este şi lumânarea din ceară de albine.
NIKA este legată de
viaţa omului din timpuri imemoriale, când forţa luminii era slabă, mai ales că
Soarele a fost făcut mai târziu. Există cuvântul niktalop - cel care vede mai bine noaptea ori pe lumină slabă. Niktemer înseamnă o zi şi o noapte. Niktaginacee este planta care înfloreşte
noaptea. Toate marile evenimente din datinile străbune se petrec noaptea. Ziua
începe la miezul nopţii. Zilnika/zilnic,ă
e neîntrerupta perioadă de lumină şi întuneric, aşa cum AN-NIKA este temelia Calendarului
străvechi al BABELOR –Ba însemna în
vechime Mare, iar Anus înseamnă tunel de comunicare cu
exteriorul – aspect ce ne conduce la necesitatea unei torţe pentru a-l
parcurge, şi care nu e alta decât LUMINIKA/
lumânarea. Semnificativă este lumânarea în formă de spirală numită trupNIK pe care Zâna CrăciuNIKA o întocmeşte la sfârşitul ANU-lui fiind singura lumină din noaptea dintre ANUNAKI şi care are lungimea unui stat de
om, obicei prezent în cultul morţilor la geto-daci. Lumânarea în formă de
spirală este imagine a existenţei ce este ENERGIE, nu MATERIE, concluzie la
care ajunge fizica modernă.
NIKA e marea şerpuitoare,
UNIKA, cea care unduieşte pe
rezonanţele cosmice, iar magiile sale asigură echilibrul universal – cel al
Brâului de magiNike ce veghează Cerul şi Pământul dăruit oamenilor de CucerNika Mamă. Cetele sacre
feminine din străvechime erau alcătuite din 40 de personalităţi - cifră
ce reprezintă o optime din calendarul străvechi, păstrată sub numele de SOROC. Din numeroasele referiri la
perioada de 40 de zile consemnăm câteva: Potopul lui Noe a durat 40 de zile; la
40 de zile Iisus s-a Înălţat, iar sufletul se înalţă la Ceruri tot la 40 de
zile de la deces; botezul se face la 40 de zile; după 40 de zile embrionul
începe să semene cu omul, iar o sarcină durează în medie 40 de săptămâni;
doliul ţine 40 de zile.
Cifrele sunt o
prezenţă în datina magiilor lui Nike.
Datina Magiilor lui NIKE ne indică pe cele OPT, iar a NOUA aduce în prim-plan
întreaga formaţie de 40 – 44.
1 lângă 8 este 9, iar 666 e componenţa lui 18 (9x2). Cine o fi satanizat această cifră? E
SataNIKA,
e BaalNIKA, e BalkaNIKA, e DragaNIKA, e PhitoNIKA, e balaurul ţintit de Sfântul
Gheorghe. Este, de fapt, SANTA-NIKA ce dovedeşte presiunea la care a fost
supusă de Creştinism ajungând din sfântă
UITATA.
Nouă e NIKA înnoitoarea, iar prezenţa cifrei 9 o regăsim în toată mitologia
românească: 9 sunt Babele; 9 sunt cojoacele Dokiei; 9 sunt colacii numiţi capete care se dau ca mărturie – numele altui colac, pe drumul de întoarcere la NIKA
însoţit de: nouă colaci, nouă cănuţe cu apă, nouă străchini cu hrană din
roadele câmpului, nouă ştergare; 9 sunt Rusaliile, Cerurile, Muzele; răscrucile
de întoarcere de pe bentiţa ce se aşază pe gura celui decedat ce va rămâne
pecetluită sunt tot 9, aranjate de o parte şi de alta, câte 4, ca sufletul să
nu se rătăcească; în 9 zile se împlineşte descântecul şi blestemul care se
încheie cu zicala: Leacul şi Babii
colacul – mulţumire pentru încolăcita.
În Banat se aşază un toiag pe scaunul numit Locul
mortului şi pe el se încolăcesc două lumânări afrontate până în vârf şi se
aprind la masa de pomană. Caduceul este emblema laboratorului de creaţie a
lui ENKI-NIKE-NIKA. Cifra 9 e jumătate
din Ciclul SAROS al eclipselor de soare şi de lună. Cifra 9 este jumătate din
circa 18,6 ani lunari numiţi Ciclul lui Meton, timp ce se poate repeta cu potopuri
de apă.
Cifra emblematică
pentru simbolistica geto-dacă este 8,
steaua cu OPT raze cea mai apropiată de cerc. Unicul calendar circular din
vechime aparţine geto-dacilor de la Sarmizegetusa. Pe calendar octogonul este
format din punctele cardinale şi intercardinale între care sunt însemnate
duratele de cinci zis săptămâni a câte
nouă zile, deci 45. Simbolistica magiilor lui NIKA este păstrată pe
veşmintele de ceremonie ca motive
geometrice, mai ales pătrate cu alternanţe de alb şi negru ca pe Toiagul Sânzienei,
ca pe Tabla de Şah, ca pe ceramica pictată de la Cucuteni, cu cele mai precise
semnificaţii ce se regăsesc şi pe altarele vechi de peste 7000 de ani numai pe
teritoriul pelasgic străvechi.
În arhitectură colibele cu OPT laturi, Castelul
del Monte din Sicilia, bisericile octogonale din Balcani - unde stâlpii de
susţinere reproduc brâul magiilor lui NIKA, uimesc lumea contemporană. În Creta,
scuturile luptătorilor aveau formă de OPT. Scutul lui Decebal de pe Columna
Traiană prezintă în relief un octogon. La chinezii antici cele OPT entităţi
materiale sunt notate în cele OPT trigrame ca pe un răboj. Cei trei Magi ce întâmpină naşterea
lui Iisus se călăuzesc după o stea cu OPT raze. Svastica este o cărare cu
OPT răspântii rotăcite păstrată de Preotesele
Zamolsiene şi o reprezintă pe NIKA. Notele muzicale moştenite de la anticii
daci sunt OPT. Paştele Blajinilor este la OPT zile de la Pastele Creştin.
Crăciunul Mic – Anul Nou, este la OPT zile de la Crăciunul Mare. OPT sunt Filipii
şi Sântoaderii. De Ovidenie se încheia
Anul Vechi la 20 noiembrie. Şarpele Glycon îşi încolăceşte coada în formă de OPT. Tot în
formă de opt culcat este reprezentat infinitul
în matematică – simbol aflat şi pe Piatra de la Hârşeşti – Argeş, prezentată
de Gheorghe Şerbana. Cea mai numeroasă
simbolistică a Octogonului este pe ceramica obiectelor de cult la Căscioarele,
Cucuteni, Vădastra, Hamangia etc. cât şi pe vase de uz casnic, podoabe, oale, străchini,
ulcioare, ceşti, opaiţe etc.
În iconografie, CucerNIKA Mamă are un loc central.
În icoana Încununarea Maicii Domnului,
de la Mănăstirea Suceviţa, pe două
pătrate suprapuse în octogon este
înnobilată Zâna Pământului pe Crai Nou într-un OVAL. Cununa care i se
aşază pe cap are OPT raze înalte, iar cele două personaje ce susţin cununa cu
opt colţuri sunt aureolate tot de octogon în imagini diferite. Cerul, un
vizibil brâu de magnifici, este dantelat cu opturi lipite protejând această
măreaţă şi unică Ceremonie Universală.
Din pleiada marilor preotese ale multimilenarului
matriarhat geto-dac, Nika şi magiile sale
au străbătut văleatul în datini şi obiceiuri. Numele şi atribuţiile sale
au fost conservate în mituri, preluate de alte şi alte zâne cum sunt: Dokia,
Crăciunika, Gaea, Drăgaica, Sânziana etc. Cercetătorul Ion Ghinoiu sintetizează
magistral locul special al Marii Zâne Mame în Mitul Creaţiei Lumii despre care
concluzionează că este anterior Mitului
Biblic de creaţie a lumii, dar şi Miturilor civilizaţiei greco-romane.
Dacă ne oprim o clipă asupra unei alte personalităţi
feminine de la începutul calendarului străvechi, şi anume la DOKIA, vom surprinde noutăţi la care nu
ne-am fi aşteptat. DOKIA este NIKA. Zâna
pământului dintre ape – DO-apă
şi KI-pământ, DOKIA îşi leapădă
cojoacele/pieile /peliNIKEle pentru că se încălzeşte clima şi se topeşte
gheaţa. Îşi leapădă cojoacele pe rând până când
nora ei - nu fiica, îi aduce dovada că a dat colţul ierbii. Cojoacele
Dokiei sunt de gheaţă dacă le-a lepădat. S-au evaporat formând cele nouă ceruri,
aspect ce reia Mitul Facerii Lumii amintind de glaciaţiuni. Ultimul cojoc/pelinikă/pielicică este ultima glaciaţiune, a noua, din Calendarul BABELOR.
Mitul BABEI DOKIA este unic şi cel
mai puternic aici, pe Vatra Vechii civilizaţii europene, în zona Munţilor
Carpaţi. Ne înfăţişează istoria condensată a Terrei care nu numai că era
acoperită de apă, dar în zona temperată era numai gheaţă.
În Ardeal se ţin în luna mai ZILELE SFINŢILOR DE GHEAŢĂ care sunt 9 şi încep cu o Mare Preoteasă –
Marghita. În limbajul popular există expresia o apă şi-un pământ, înglobând apoi şi cerul, întărind filozofia de
viaţă a Zamolsienelor preluată de toţi preoţii Zamolsieni geto-daci. Dovadă de
necontestat că NIKA/DOKIA ne-a adus
pe APE lumina şi energia este
datina prin care la 40 de zile de la deces se dă Colac Apelor, de formă
rotundă, înconjurat de 8 lumânări, iar una mai mare în centru. Colacul
este decorat cu şuviţe în formă de opt, imagine a magiilor lui NIKE. De Sfânta Marie Mare, marinarii dau pe
apă un colac din lemn cu lumânare aprinsă, pentru salvarea sufletelor celor
luaţi de furtună, o cruce în formă de ancoră şi o cunună din flori – ceea ce înseamnă
că în această zi dau ofrande Zânei Apelor care este MĂRIA – NIKA.
Interesant este că, şi în obiceiul Caloianului, se restituie APEI OMUL FĂCUT DIN LUT, adus la suprafaţă
prin acţiunea Magnificilor, aspect ce ne arată că sufletul, Sfântul Duh, îşi
are sălaşul în fluidul energizant al hidrosferei. Caloianul este trimis la
divinitatea pluviometrică - Moaşa Ploii, Mama Secetei, Mama Căluiana, Paparuda,
Păpăluga etc., să dezlege ploile. Bătrânii ne-au obişnuit să dăm ofrandă
pământului prima picătură si apoi să bem
apa. Preotul varsă vin peste colivă pentru a fi sacralizată.
Nika e Cu.cer.Nika.
Iată ce surprinzător se îngemănează
elementele existenţei în filozofia populară: apă, aer, pământ. Nika ne călăuzeşte cu luminika din timpuri imemoriale, când
luminozitatea era scăzută, până s-au ales apele. Să nu uităm că şi în Cosmos
este întuneric. Numele Zânei Apelor, şerpuitoarea NIKA, este dăltuit pe tălpile
pristornicului ce ne întruchipează stilizat femeia, indicând PÂINEA care la naştere este numită NaporojNIKA, la Crăciun PeliNIKA,
iar la Anul Nou StorNIKA. Pâinea şi
sarea, bunurile ce stau la baza celor mai puternice jurăminte, purtând sensul
de aleasă preţuire cu care se întâmpină oaspeţii la noi, la români, sunt
elementele de temelie ale existenţei de pa Vatra Vechii Europe. Pristornicul ne arată că pâinea – hrana noastră cea de toate zilele, ne
este lăsată de Cucernika Mamă – NIKA. Chiar şi planta numită floarea pâinii se numeşte stornika, iar fructul său în formă de
gogoaşă era folosit pe post de pecete
sacră, în sensul că era destinată pentru
dospirea, creşterea acesteia, astfel încât să devină mai afânată când se
coace pe vatră ori în ţest.
Nika este Făcătoarea Cerului şi a Pământului şi întrupează
prin Sfântul Duh energia ce dă viaţă trupNIKului
aşa cum ne sugerează un pristornic străvechi
ce are dăltuit un şerpisor – în fapt un spermatozoid, chiar pe pântecul/uterul
Zânei. NIKA este zâna unică, ZEEA PROMETEE,
ce şi-a depăşit atribuţiile făcând trecerea de la Făcătoare de oameni la Născătoarea
de oameni - EVA - femeia cu cea mai măreaţă răspundere pentru unicul
PĂCAT DIVIN de pe Pământ. Nika a
îndemnat-o telepatic pe EVA, să nu uităm că în reprezentări nu avea gură, să ia
din Pomul Cunoaşterii, să devină conştientă de sine, capabilă să se reproducă,
să transforme natura şi să stăpânească Pământul prin propria înţelepciune de
ZA.MOLSĂ - Zână femeie.
Nika este UITATA pentru că a dezvăluit
secretul nemuririi. Această interdicţie nu putea fi voinţa femeilor din
moment ce ele o menţin în datinile Magiilor lui Nike şi au păstrat-o în nume
noi de atâta amar de vreme aici, în aria geto-dacică: Dokia, Draganika,
Crăciunika etc. Chiar şi ZEUS a încredinţat înţelepciunea unei femei ATHENA-NIKE,
recunoscând harul divin al femeilor, dar
şi multiplele şi controversatele calităţi ce le individualizează în universul
uman: intuiţia, diplomaţia, sensibilitatea, abilitatea, forţa psihică, rezistenţa
superioară la durerea fizică, duritatea, viclenia, farmecul, fidelitatea, înverşunarea,
dar şi blândeţea, frumuseţea, gingăşia care dau bucurie vieţii. Nika este Zâna care ne arată că aici unde trăieşte
azi poporul român se află plaiurile fermecate unde se practică cea mai veche
agricultură din Europa. România e
grădina fermecată în care creşte floarea
pâinii, unde se află rezerve de sare
la suprafaţă, unice în lume, ce au făcut posibilă vieţuirea celei mai VECHI CIVILIZAŢII EUROPENE, cum
documentează savanta Maria GIMBUTAS, în rest bătrânul nostru continent
prezentându-se în timpurile străvechi drept O
IMENSĂ PATĂ ALBĂ.
AN, ANA, ANIKA, ANUNAKI, SÂNZIANA, GAEA/NIKA, DOKIA,
DRAGANIKA, CRĂCIUNIKA etc. reprezintă doar un crâmpei din fabuloasa mitologie pelasgo-geto-daco-valaho-românească.
Tudor Diaconu consemnează în cercetările
lingvistice că: Dakia este cea dintâi
civilizaţie a omenirii …din moment ce 90 la sută din inscripţiile istorice se
găsesc pe teritoriul pelasgic, unde au
trăit oamenii divini, recunoscuţi de
toţi marii înţelepţi ai Pământului.
Strămoşii
noştri, rumânii, sunt autorii primului
neolitic european şi limba acestora este cea mai veche. Ea conţine cuvinte
onomatopeice cât şi sunete specifice cum sunt: Ă - Î – Z –Ţ, cum susţine Iosif Lucian Cueşdean.
Alături de Miturile Creaţiei Universale, datinile moaşelor şi strămoşilor, obiectele de cult,
documentaţia temeinică este susţinută şi de limbajul geto-daco-valah ce a
determinat arheologi din toată lumea să constate că pe teritoriul României se
află nucleul Vechii Civilizaţii Europene unde, cu milenii înainte de Sumer, se scria la
Tărtăria.
Am consemnat
cuvinte ce conţin prefixe, sufixe, dar şi expresii ce au ca
fundament pe NIKA, NIŢA, AN, OPTUL,
termeni ce indică Magiile NIKEI. Nika
este Marea Preoteasă prezentă şi în
limbajul de cult (pustnik, ucenik, egumenik), în datini (Maginikele,
Babele, Ovidenia), în obiectele de cult (pistornik, anafornik, cădelnikă), în Cultul Morţilor (luminika, naporojnika, trupnik), în
caracteristici ale personalităţii (falnik,
straşnik, vrednik), în toponime (colnik,
orogenik, neptunik), în patronime (Calinik,
Niceta, Nicolae, Nicoleta),
funcţii publice (postelnik, vistiernik,
pomojnik), denumiri de veşminte (vâlnik, zăbranik, comănik), denumiri
de localităţi (Salonike, Nikomedia, Zimnicea, Britanike), dar
mai ales în limbajul calendaristic -
astronomic - temporal: Duminika, zilnika, ornika, cât şi în nume de preotese precum: NIKA, PITHONIKA, CRĂCIUNIKA, CERNIKA ce ne indică drumul de la şi către CUCERNIKA MAMĂ pe calea rotăcită a trupnicului.
Pe fundalul semnificaţiilor octogonului – cifra
Maicii Domnului, şi a echilibrului universal, NIKA este dătătoarea vieţii ce ne transmite că românul este primul agricultor al
Europei şi deţine întâietatea în limbaj, scriere, religie, meşteşuguri, creaţii
artistice, vestimentaţie, arhitectură, iniţiere
în tainele cunoaşterii.
Bibliografie:
1.
D. Bălaşa, Ţara
Soarelui, Editura Kogaion, Bucureşti, 1997;
2.
G. Ciauşanu, Superstiţiile
poporului român, Editura Saeculum, Bucureşti, 2001;
3.
I. L. Cueşdean, România,
inima vechii Europe, Editura Solif, Bucureşti;
4.
E. Delcea, Marile
enigme, Editura Obiectiv, Craiova;
5.
M. Gimbutas, Civilizaţie
şi cultură, Editura Meridiane, Bucureşti, 1986;
6.
G. Gheorghe, România
străveche indoeuropeană, în Getica,
Bucureşti, 2004;
7.
I. Ghinoiu, Panteonul
dacic românesc, Editura Enciclopedică, Bucurşti, 1978;
8.
V. Kernbach, Universul
mitic al românilor, Editura Ştiinţifică, Bucureşti, 1994;
9.
L. Manta, Mesajul
pământului la geto-daco-valaho-români, Editura Nouă, Bucureşti, 2005;
10. P. Meckendric, Pietrele dacilor vorbesc, Editura
Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti, 1978;
11. I. Rodean, Enigmele pietrelor de la Sarmizegetusa,
Editura Albatros, Bucureşti, 1984.
Citesc demult timp ceea ce scrieți . Felicitări și vă spun ceea ce mi-ați spus cândva: să continui a scrie despre energia feminină a neamului, despre care găsesc aici multe informații. Aș vrea să luăm legătura: Adresa mea de email: dordanaela@gmail.com sau https://www.facebook.com/danaela.daliela
RăspundețiȘtergeredaca ati fi corelat cu Cartea Urantia...sau cu Eugen Nicolae Gasca..ar fi fost si mai super:P
RăspundețiȘtergere