prof. Olimpia Cotan Prună
“Bosonul Higgs, numit așa după fizicianul
britanic Peter Higgs
și supranumit „particula lui Dumnezeu”, este o particulă elementară ipotetică din familia
bosonilor,
despre care se crede că face parte din mecanismul care conferă masă celorlalte
particule elementare. Căutarea unei dovezi a existenței sale a început în anii
1960. În 2011, particula era căutată cu ajutorul acceleratoarelor de particule, în special
cu acceleratorul LHC
de lângă Geneva,
Elveția.
Bosonul Higgs, dacă ar exista, ar putea să rezulte de la coliziunea a doi protoni
de înaltă energie, dar ar avea o viață foarte scurtă, după care se
dezintegrează în alte particule — încă un motiv de ce existența sa este greu de
dovedit.”( https://ro.wikipedia.org/wiki/Bosonul_Higgs)
Înainte cu jumătate de secol ca fizica
cuantică să descopere bosonul, Mihai Eminescu prezintă metaforic şi poetic în zeci de creaţii faptul
că Zamolse e fiu al Mamei Caosului ce
s-a ivit Cel dintâi şi Singur, înainte
de–a fi zeii, şi e purtătorul
Sâmburelui de lumină ce stă la baza existenţei.
Mihai Eminescu a sădit în poeziile sale
aspecte ale ştiinţelor cuantice, traduse
în limbaj metaforic, ştiinţe cristalizate de abia în secolul XX.
În creaţiile sale este bine conturat Caosul Lumilor săcrii concept ce privește
Sistema Cosmică a Caosului - Câmpuri indicând Materia Neagră cunoscută lumii științifice în proporție de doar 4%.
Eminescu
analizează pe cotele genialităţii sale poetice cunoştinţele fizicii
cuantice însuşite la cele mai înalte cote la Universitatea din Viena. El prezintă în poeziile sale, pentru prima dată în limba română, Zamolsele-Boson, Fotonul, Atomul, Ruperea
spontană de simetrie, Teoria Corzilor, Superstringurile, rolul Filozofiei, al Criticii literare în
înţelegerea fizicii cuantice, explică
Unda - Ondină, Fotonul, în Fata-n
grădina de aur, în basmul Miron şi
frumoasa fără corp şi-n toate convorbirile sale cu Universul.
Eminescu a numit cea mai mică particulă de
lumină Cuantă cu 30 de ani înainte
de Max Planck. În opera sa Zamolse nu e
doar zânul dacilor, divinitatea supremă a neamului nostru, ci și Bosonul, particula de forţă ce izbucneşte /Cel dintăi şi singur /ce sădeşte masă în Foton, surora geamănă - particulă de
energie închisă necesară Atomului, fără de care n-ar exista
nimic. Fotonul fără masă călătoreşte vecinic dacă nu întâlneşte Zamolsele-Boson ce poartă forţa în
Caos, la Ruperea Spontană de Energie. El nu interacţionează cu Câmpul Higgs
descoperit în secolul XX (1964) și testat experimental în 2012.
Mihai Eminescu prezintă metaforic şi
poetic faptul că lumina e singura
constantă din Univers asimilată cu un gaz,
o ceaţă diamantină. În manuscrisul
2257 Eminescu scrie că viteza luminii este finită. Lumina n-are greutate.
Pecetea este urma
lăsată de Zamolse – Boson în atingere cu Fotonul când acesta îi transmite masă. Ea e numită de Eminescu
sămânţă de lumină în multe dintre creaţiile sale poetice.
Zamolsele eminescian este
unitate de bază a materiei, liantul Atomului prin Foton. Transportă forţă
prin orice câmp. Toate ariile Universului se închină lui Zamolse în poezia Memento mori unde Eminescu scrie că:
/Seminţele existenţei/ Sunt pe ramuri de
raze/ Într-a Caosului Câmpuri./
În
poezia Când marea....Zamolse, în Câmpii de Caos, semeni stele. El este
amantul căzut dintre stele, ce
rece în Mare murea/(bosonul dezintegrat).
În poezia Fata-n grădina de aur, Zmeul
e /Copilul sfintei mări, din Stea
născut/, din Soare, din văzduh, din neauă/
care / De-amorul ei se prefăcu în steauă / şi
acesta e Zamolsele-Boson, fiul Caosului, singura zonă ce are Mamă în Universul cunoscut, poezie în care Ea este Fotonul.
Tatăl creator devine Bosonul din ştiinţa secolului XX, cel ce are toate caracteristicile
Zeului ce stătut-a înante de - a fi zeii
geto-dacilor ştiut drept Zamolse, atât de prezent în creaţia
eminesciană. Acest Zmeu - Boson
precizează că are forţa să-i/ Închidă zarea ei cea clară cu-n sărut / indicând pecetea ce
rămâne după atingerea Fotonului de către Zamolsele-Boson,
care-i transmite Masă-energie în repaos, Fotonului - surora sa geamănă ce dă vieţii Atomului fără de care nimic n-ar
exista. Acest Zmeu din mitologia geto-dacă se preface în înger şi după ce
atinge Fotonul lasă Sărutul-Pecetea lui Zamolse-Boson
când atinge la viteze cosmice Fotonul
după care se dezintegrează şi cade
absorbit în a Chaosului
câmpuri (expresie la plural unicat în veacul al XIX-lea).
Fata e luminoasă, că-i Fotonul - particulă ce cade în Atom după ce primeşte masa prin forţa lui Zamolse. Bosonul –
Zamolsian e Mut înger din tării în
poezia Fata-n grădina de aur ,ce
porneşte cu Roiul Luminos pentru a schimba
nemurirea cu moartea în limbaj
pământean, dar la Tronul cel Etern
află că el este, /O făptură ce Sfinţeşte a Cerului Coloane, o/ Eternă Gură/ ce energizează Universul şi călătoreşte cu.../ roiurile sale de stele/, iar
/ Omul este o undă /Având a undei fire./..
/Căci lutul în el creşte / Lutul îl naşte, Lutul îl primeşte/.
Zamolse
poartă seminţe cu ramuri de raze, din a Chaosului Câmpuri. În poezia Ondina este numit şi Lin
Împărat ce-şi caută în Negura - câmpului
cuantic - o Albă Vergină, că astfel
se vede că/ în Ceruire e un Dumnezeu / ce are ca Mamă Chaosul.
Ondina cea luminoasă vine-n lume neîntreagă spune M. Eminescu, indicând
Fotonul. Ondina face parte din Planul Genezei, unde aleargă mesagerul ce poartă Sămânţa de lumină, ca să-i fie suroră geamănă...într-un ECO uşor, setos de amor – atracţia
universală, /Ce unduie uşor Câmpia
Speranţelor - de viaţă fior./...
Iată ce special defineşte această particulă din Univers, fiul Mamei Chaos,
numit de înţelepciunea străveche geto-dacă Zamolse, unde Za înseamnă Zânul – fiul al Chaosului, iar Mol îseamnă femeie, aşa cum molfeta
înseamnă Fata lui Moll – iar Za-mol e fiul
Zânei - Mumă a Universului, din care izvorăsc seminţele de lumină în
Univers cu rol precizat care se încheagă din... razele Chaosului şi în Chaos se
întoarce, ca îngerul căzut, dar nu
zvârlit din mitologia geto-dacă.
Să fim atenţi că în Scrisoarea I înţeleptul mag se întoarce cu gândul îndărăt cu mii de
veacuri, când după Big-Bang a urmat un timp când:
/Umbra celor nefăcute nu-ncepuse a se desface/. /Dar deodată un punct se mişcă, cel întâi şi
singur. Iată-l/ /Cum din Chaos face Mumă, iară el devine
Tatăl.
Este tatăl lumii atomice, temelia existenţei, iar Eminescu
e unicul care subliniază că există Mama lui Dumnezeu (Atenție! Nu mama
lui Iisus!) în basmul Făt-Frumos din lacrimă. Iar /Roiuri luminoase izvorăsc din infinit/ Sunt
atrase în viaţă de- un dor nemărginit/
indică Forţele Atracţiei Universale.
Bosonul Zamolse este în versuri Regele Lin ce mână corzile
unele într-altele când bosonii devin grei un alt aspect al forţei Caosului.
Este un
fulger fără ţintă, ce-a schimbat gândul
vieţii/ cu moartea cea adâncă pentru a transmite Sâmburul luminii de viaţă
dătător în momentul Ruperii Simetriei corzilor atestată ştiinţific de Yoichiro
Nambu la jumătatea secolului
XX, când se produce o forţă uriaşă necesară transmiterii forţei Bosonului ce
poartă masa necesară Fotonului.
Eminescu îl indică pe Zamolse și în poezia
Strigoii când acesta este chemat de către Mag să aducă Sămânţa de lumină prin duhul său,
pentru regina dunăreană Maria, regina avarilor.
Crearea şi anihilarea de particule face
parte din Teoria Cuantică a Câmpurilor.
În creaţia eminesciană toate Ariile
Universului se închină lui Zamolse, care-i Zeul vecinic Semănător de stele şi-ncepător de vremi ca în poezia Sarmis.
În poezia Mortua est Mihai Eminescu descrie calea Bosonului-Zamolse, care
după ce transmite Sămânţa - masa în raza
de lumină Foton, lasă o Pecete,
apoi se dezintegrează, dar nu dispare, că ce-a rămas se întoarce în Chaos: deci
este o moarte fără ca Bosonul-Zamolse să moară: el renaşte mereu şi mereu din
forţele Mamei Chaos care este Mama lui Dumnezeu şi a tot ce există.
Eminescu precizează retoric că această
particulă purtătoare a Sămânţei de lumină e Zeul - Demiurg. În sute de creaţii poetice Eminescu arată
calităţile acestui Tată Demiurg,
numit Boson în Fizica cuantică, ce zideşte existenţă - masa în atom cu ajutorul fotonului.
Bosonul Higgs din Câmpul Higgs rupe spontan
simetria cuantică prin care fermionii capătă
masă şi ocupă loc în spaţiu, pe când
Bosonul, în general, are numai masă de repaos. Deci există multe tipuri de
Boson care au acelaşi Tată -Zamolse fiul
Mamei Caos.
Nici Luceafărul
din poemul cu același nume, nu-şi sacrifică Nemurirea pe o Sărutare --pecete caracteristică Bosonului – geamănul al Fotonului. Particulele din primele momente ale
Big Bang-ului nu aveau masă şi Mihai Eminescu merge înapoi cu
mii de veacuri pentru a descrie ivirea Universului.
În poezia Venere şi Madonă Eminescu consideră că femeia este prototipul
îngerilor din senin indicând Fotonul.
În poezia În vremuri demult trecute, Eminescu precizează că: Razele luminii se concentrează într-un Grăunte – numit Atomul. În Călătoria
magului pe căile astrale Bosonul e numit
/Vultur de aur cu aripi de foc /
ce din cer – din Caos - coboară/ dar devine o cruce pe un mormânt - deci are viaţă scurtă /sfârşită
fără a fi început./ Energia este o candelă a vieţii, prinsă de undele Cerului.
La Eminescu Cerul este numit al Lumilor săcrii – începuturi în poezia
Mureşanu.
/Fotonul şi
Bosonul sunt ramuri de raze ce se caută
una pe cealaltă / că /Una în braţele alteia lumină fac/.
În poezia Care-o fi în lume Eminescu îl numeşte pe Zamolse /Chip de
înger muiat în lumină/ În sufletul morţii fiinţa-şi pierdu/ .
În poezia La o artistă Zamolse devine /Notă rătăcită din cântarea stelelor/ cu
un statut unicat printre stelele Caosului.
În poezia La o steluţă scrie că /Numai un atom fără de
soarte nu e iubit/ şi indică Zamolsele-Boson fără de masă, ce nu primesc în mişcarea cosmică sămânţă de lumină – analizate drept Zburător în înţelepciunea geto-dacă străveche.
În poezia Misterele Nopţii / Doi
îngeri, caută-n plângeri / Şi se sting ca două stele / Care-n nuntă uşurele / Se
cunun căzânde jos/sunt descrieri de tip Zamolse-Boson în Chaos, iar Fotonul
în Atom.
În poezia O stea prin ceruri Eminescu precizează că Zamolse-Boson /Aduce prin amor /De viaţă fior/ în Atom
după care rămâne/ Un suflet răcit, o inimă
rece fără fior/.
În poezia Numai poetul Eminescu apropie Omul de Universul Infinit precizând
că: / Oamenii se trec şi mor / ca si miile de unde / Ce un suflet le pătrunde/ (Stephen Hawking, marele savant cu care suntem contemporani,
a demonstrat că fiecare particulă cuantică este o undă). Stephen Hawking
spune că particulele cuantice sunt unde,
cum ne precizează Eminescu în poezia Ondina că se naşte neintreagă precizând că
şi /Omul are a Undei... fire/.
Mihai Eminescu şterge deosebirile dintre religie, filozofie, mitologie,
astronomie făcând loc ştiinţei. Zamolse-Boson / E amantul căzut dintre stele / Ce rece în Mare murea/. După ce a lasăt masă - sămânţă de lumină, în Foton îşi conservă bateriile în Caos –
imperiul Mamei lui Dumnezeu, al
Creației.
Bosonul Higgs e cea
mare descoperire a fizicii cuantice,
prin care se trece de la ştiinţa cuantică veche la cea nouă. Zamolse e chip zămislitor - ca în Mortua
est. El /Trece de al lumilor hotar,
într-o câmpie senină, numită de
genialul nostru poet român Cerime cu
peste 100 de ani înainte de evidențierea Câmpului Higgs.
În poezia
Replici, în dialogul poetului cu iubita, purtătorul Sămânţei de lumină e o stemă, un geniu ce lasă Pecetea
pe fruntea iubitei, O stea regală, o
Lumină triumfală, un Soare, un Flutur, un Templu, o Stea../etc..
În poezia ECO e prezentă
magistrala Bosonului pe care doreşte
să meargă şi Eminescu când se roagă
lui Zamolse, mesagerul Sămânţei de lumină, să-i înlesnească intrarea în vecinicul repaos în poezia Rugăciunea
unui dac:
Doresc
cu poporul de stele /Să merg drumul mare din cer/ de unde vine Lumină
din Lumina Caosului acest mare secret al Universului.
Eminescu a învăţat singur limba sanscrită,
creată şi păstrată de arienii Kothani -
preoţii Atosului din Cotitura Carpaţilor estici, urmaşii Hiperboreenilor ale
căror cărări se regăsesc în Tacklamakan, America Centrală – Bolivia, în oazele
cu numele Kothan ce ne stau mărturie ca şi scrierile vedice străvechi cunoscute
pe tot pământul prin Khotanii (cotanii,
cotensii, coții etc.) multimilenari din Carpaţi.
Mihai Eminescu precizează că Zamolse e Tatăl Creator, că Iisus e fiul Tatălui, Sămânţei de lumină ce are Mumă-în Caos ca întreg Universul şi noi, geto-dacii, ne rugăm la Tatăl nostru care este în Cerurile
Universului, este fiul Caosului, adică al Mamei
lui Dumnezeu. Muma, unicat în
creaţiile eminesciene, unde creştinismul străvechi al popoarelor, zis
barbare, omenirea şi Universul au şi Mamă
şi Tată, aşa cum omenirea a cunoscut mai întâi Lumea Marilor Preotese până pe
la 2500 î.Hr. când se înrădăcinează Patriarhatul.
Mama lui Dumnezeu e ascultată de Întreg
Universul, ca în basmul Făt Frumos din lacrimă
cules de Eminescu din zona Bihorului, dovadă că asceţii arieni de mii de
ani aveau cunoştinţe cosmice păstrate în mitologia şi religia geto-dacă.
În Muşatin
şi codrul Eminescu scrie că /A lui suflet e-o scânteie din luciri de curcubee/. În Viaţa mea fu ziuă, poetul precizează că
/ Fiece undă se îmbracă c-o rază./
În versurile poeziei O stea prin ceruri, o
stea căreia i-a pus un nume din
zbor, că avea inimă rece fără fior/ care
nevăzută se stinge /Nimeni în zboru-i n-a urmărit-o /numai că /Un ochi de lumină, singur umed o plânge că o
a iubit/ adică a întâlnit-o dându-i sens vital. I-a pus numele suflet răcit că rămâne palid, uitat de lume, îmbătrânit/ /Steaua care s-a stins lasă
pecetea în ochiul plâns./ al Fotonului, care-i stea însingurată în raport cu
Bosonii care-s mulţi în acelaşi loc.
Bosonul se dezintegrează când la viteze
cosmice atinge Fotonul în care zideşte Sâmburul luminii de viaţă dătător, că Neviaţa nu e Moarte pentru Frumoasa fără
corp, ci o realitate în aşteptarea vieţii.
Zamolse e Bosonul /O sămânţă cu ramuri de raze din a Caosului
câmpuri/.
Legătura dintre religia geto-dacă
străveche şi înţelepciunea asceţilor, magilor se sprijină pe o ierarhie în care
Fecioara Zămislitoare e cheia nemuririi sufletului în creaţia poetică a lui
Eminescu. Astfel, în poezia Basmul ce i
l-aş spune ei poetul surprinde cum /
Pe un nour luminos /Am văzut la cer o scară / Ridicându-se de jos / Intr-a
cerului mărire / Scara de aur se pierdea / Iar pe un tron de nemurire / Tron de argint şi
strălucire / Maica Domnului zâmbea văzând la picioarele sale Îngerul care plângea după Copilele albe
vergine.
În
poezia Călugărul şi chipul el evocă O stea murindă ce la Univers se
roagă absorbită în Caos.
În poezia Rugăciunea unui dac Mihai
Eminescu face precizări cu privire la prezenţa Tatălui...Creator, ca în Prohodirea
lui Iisus, îndemnat: Să se suie la Cer,
lângă Tatăl Creator: /Cine este zeul
cărei plecăm a noastre inemi/? În Rugăciunea
unui dac acest Tată era /Singur
zeu inainte de a fi zeii/ Din noian de ape Puteri a dat Scânteii/ Dă zeilor
suflet şi lumii fericire/ Este moartea morţii –nevieţii – din Foton - şi învierea vieţii /- nemoarte.
Mihai Eminescu, mesagerul nostru dac,
îndrăzneşte smerit să ceară de la Zamolse, fiul Chaosului, să-i îngăduie după
ce n-o mai fi pământean, intrarea sa în Repaos – Caos precum Luceafărul său
nemuritor şi unic în literatura de geniu a lumii. Zamolse e Zeul vecinic, e fiul
Caosului unde-şi are sălaşul Mama Universului din care pe cărări necunoscute/ Roiuri luminoase izvorăsc din infinit/
ştiind bine cui se adresa după ce n-o mai fi: Să-ngăduie intrarea dacului genial în vecinicul repaos. Ce
rugăciune puternică să poată intra de
fapt în Chaos, unde sunt atâtea necunoscute. Numele ştiinţific de Materie neagră, cunoscută savanților
doar în proporție de 4%, la început de secol XXI.
Eminescu a înţeles că Zamolse este unic Tată al Nemuririi, care are încă multe secrete.
Este acea particulă specifică vieţii din
Caos denumit astăzi Câmpul Higgs, cu multe atingeri și în Poemul Luceafărul.
În poezia In vremi demult trecute poetul
e convins că după moartea fizică /Vei coborâ în viaţa sufletească - un spaţiu
stelos nemărginit / Când Dumnezeu cuprinde
cu viaţa lui cerească - lumi, stele timp şi spaţiul şi-atomul nezărlit / /Cum toate-s el - Şi-n toate e cuprins/ Atunci tu vei fi mare ca gândul tău întins.
Mihai Eminescu ştie că sunt îngeri ce
poartă o moarte deci n-au sămânţă de lumină, dar speră într-o moarte specială ce există în Caos. O
moarte ce este, în fapt, o formă de nemurire. Bosonul se întoarce la Muma
Universului în Caos, absorbit dintre stele. El nu Moare ci se
dezintegrează. O aluzie în acest sens descoperim și în basmul Făt Frumos din lacrimă în care un cal
negru, slăbit, se duce la mama lui, o iapă neagră, să sugă lapte de văpaie şi
să bea pară de scântei, să fie frumos, dar mai ales puternic.
În Caos, se reface şi continuă misiunea astrală specifică sub alte forme şi
tării, deoarece în ultimii 70 de ani de cercetare s-au descoperit 16 tipuri de (Zamolse-)
Bosoni.
Specială este poezia Miron şi frumoasa fără corp în
care sunt prezente datini străvechi geto-dacice de la naşterea unu băiat într-o
familie de ciobani-ortomani, o uniune
între ştiinţa cosmică şi datinile româneşti străvechi. După datină copilul
înfăşat e dus la biserică unde la /Icoane
l-a-nchinatu- /Nici că-i pasă lui saracul/Că nănaşa spune Crezul / Şi se
leapădă de dracul /. Când doarme, din perete ies Ursitorile ce portă o costumaţie cosmică: Flori albastre au în plete / Câte-o stea în frunte poartă / Şi de-o
tainică lumină /Toată casa este plină. L-au menit cu multe împliniri, dar mama,
în subconştient, n-a fost mulţumită că i-a dat ce au şi alţii şi doreşte pentru fiul ei /Ce din mulţime n-a putut să
aibe nime/ ce-i mai mare şi mai desăvârşit. Un cântăreţ orb îi spune că el caută Frumoasa fără corp, care are /Ochii de albastru
întuneric şi corp eteric/. Nu oricine poate vedea aşa ceva. Orbul îl trimite la zânele bătrâne ce
ştiu multe secrete şi ajunge la /Fântâna
adâncă, lângă lacul de smarald/, unde se scaldă dezbrăcată ca zânele, că în
această noapte îţi poţi vedea Ursita,
de înţelegi enigme ce nu le poţi citi în scrisuri străvechi neînţelese.
Frumoasa fără corp păşeşte pe apa
diamantină acoperită de mantii transparente pline de lumină ce seamănă unui gaz. E albă ca zăpada, de nu face
nicio umbră, că nici /Vălul apei nu se
taie, cercuind apa bălaie care nu se
încreaţă/ Ci o-mbracă cu văpaie, cercuind-o în lucire scânteioasă /Pe-a ei corp
ea tot nu-i udă./ Nu lasă urme ca şi cum n-a atins locul. O cuprinde-n
braţe, dar /nimic nu prinde, că-i Frumoasa fără corp/Ca şi umbra ei de Soare/. Iată că Eminescu ne descrie Fotonul, particulă de lumină închisă al
cărui comportament a fost clarificat de savantul indian Satyendra
Nath Bose abia în anul 1922.
În poezia Te duci descrie atingerea Bosonului cu Fotonul,
dar şi soarta acestui Zamolse-Boson căruia /Viaţa-mi
pare-o nebunie, sfârşită fără a fi-nceput/.
În poezia S-a
dus amorul Mihai Eminescu aduce în prim-plan fascinaţia Zamolse-Boson că: /Prea era de tot frumos/ De-a trebuit să
piară / Văzând că n-a mai vrut să se arate nici /Lumina de departe / Cu ochii
săi întunecaţi /Renăscători de moarte /.
În opera La o artistă (Credeam ieri că steaua-ți...) poetul ne spune că / Lebăda viaţa ei toată, visează un cântec
divin / Nu cântecul undei murinde pe luciul mărei senin/ ci ecoul Zamolsian
care i-a dat curaj lui Eminescu să ceară /Un adaos de preţ să-i îngăduie întrarea în Repaos-Chaos.
În poezia Mortua est ştie că şi moartea trebuie să
aibă un rost fiindcă există un înger ce s-a dus să stingă o stea radioasă, ca
să dea lumii un rost al existenţei urmărind sensul Morţii despre care spune că
este.../ Un Caos – O mare de stele, cu
vise rebele./ Moartea este o rază fugită din Caos lumesc/ Viaţa e o cifră neînţeleasă/ în poezia La moartea lui Neamţu. /Sâmburele
crud al morţii e în viaţă/ chiar
dacă-ţi aminteşti mereu că ai să mori, Ştii
că nemărginirea e grămădită în sclipitul
de Atom / ... /Toate tac când raza-i
albă cade-n, Marea de Amor/...întâlnirea dintre Boson şi sora lui geamănă,
Fotonul.
În poezia
Care-o fi în lume scrisă în anul 1867 Eminescu descrie Fotonul ca fiind: /O zee cu suflet de înger şi chip
de femeie/ Vergină curată, steauă radioasă/ care e un ../Chip de înger muiat în lumină./ Trimisă de Dumnezeu, odată cu sufletul tău/.
Urmărind toaste aceste dovezi din opera marelui nostru poet putem afirma că
Mihai Eminescu deschide orizonturi de studiu unicat în literatură ca pionier de
geniu al fizicii cuantice din a doua jumătate a secolului al XIX-lea.
Bibliografie:
Câmpan, Ioan Vasile, Eminescu şi fizica. Ştiinţele exacte – temei al
gândirii şi operei lui Mihai Eminescu, în Dacia Magazin, nr.59, mai-iunie,
Deva;
Călinescu, George; Opera lui Mihai Eminescu, Bucureşti,
1969;
Chiorean, Viorica; Sub
semnul lui Eminescu, Graiul
Maramureşului 15, nr. 3889, 18-19 ian. 2003, pg. 4;
Cotan-Prună, Olimpia; Mitologia străveche geto-dacă în opera
eminesciană, Revista Dacia Magazin nr. 59, mai – iunie 2009,
pag. 53;
Cotan-Prună, Olimpia; Kogaionul Cătălinei Eminesciene, Basarabia Literară, Chişinău, 27 mai
2013;
Cotan-Prună, Olimpia; Luceafărul Cătălinei eminesciene (mitologie,
istorie și știință în opera eminesciană), București, 2016;
Crăciunescu, Pompiliu; Strategiile fractale, Editura Junimea,
2003;
Cassian Maria Spiridon; Eminescu azi, Editura Junimea, 2005;
Drâmba, Ovidiu; Istoria culturii şi civilizaţiei, vol.
1, Ed. Academiei, Bucureşti;
Eliade, Mircea; Aspecte ale Mitului, București, 1978;
Eminescu, Mihai; Versuri lirice, Editura Muzeul
literaturii române, Bucureşti, 2000;
Eminescu, Mihai; Manuscrise, vol. 4. Manuscris românesc
2257 partea a 2-a, Editura Enciclopedică, București, 2004-2009;
Nicolaescu, Basarab; Teoreme poetice, Editura Cartea
Românească, Bucureşti, 1996;
Olariu, Arimin; Despre daci, geţi.../ ro.scribd.com/doc/126861140/95268208-Constant-in-Olariu-Arimin;
Opaiţ, Oana; Luceafărul - de la poezie metafizică la „cel
mai lung poem de dragoste, Revista Dacia Literară nr. 5, Botoşani,
2010;
Pamfile, Tudor; Mitologia românească, Editura All,
București, 1997;
Petrescu, Em. Ioana; Eminescu şi mutaţiile poeziei româneşti, Editura Viitorul Românesc,
București, 1998;
Vulcănescu, Romulus; Mitologia Română, Editura Academiei
Române, Bucureşti, 1987.
Vlăduţescu, Gheorghe; Filosofia legendelor cosmogonice românești, Editura Minerva, București, 1982;
http://mitologiadacieiedenice.blogspot.ro/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu