Olimpia Cotan-Prună
ANGRU este un termen compus în care Ana, în matriarhat, şi An,
în patriarhat, erau zei ai Cerului din vechimea geto-dacă. Gru e forma prescurtată a
cuvântului Grai. Deci Angru înseamnă Graiul Cerului, din care
s-a păstrat numele de Crai pentru cel mai înalt rang din
stat.
În oralitatea multimilenară sensul iniţial de Angru
a devenit Negru, cu sensul de întunecat,
codat, ascuns celor neiniţiaţi, dar
şi ca indiciu pentru zona nordică a Terrei, desemnată din vechime prin Negru, adică zona în care soarele este
mai puţin prezent, făcând nopţile mai lungi.
Dacia era cea mai nordică ţară, neînsorită, Bleakh, adică neagră. De aici provin termenii Blakhii,
Valahii, Valahia şi bineînţeles că acel Vodă ce a întemeiat Ţara
Românească, pe teritoriul Valahiei, poate să poarte şi numele de NEGRU, ca să
se deosebească între alţi crai, mai ales că această ţară era vestită pentru
pământul său negru spre deosebire de
cel roşcat-cărămiziu din sudul Europei (în judeţul Cluj există localitatea
Ugra, iar în zona Mureş Zagrai şi
Zagar). Geto-dacii nu sunt şi nici nu au fost NEGRI, ci bălai, cu ochii
albaştri şi părul blond. Erau hiperboreii înalţi şi blonzi de sub Axa Boreală,
consemnaţi de scrierile antice. Toţi regii şi voievozii erau predestinaţi de
forţe cosmice în conştiinţa neamului ca purtători ai graiului ceresc, motiv pentru
care glăsuirea lui Vodă, cu sensul
de ordine, regulă, lege era sacră
fiindcă prelua şi îndatoririle înaintemergătorilor deveniţi eroi de epopee.
Voievozii vrednici precum Negru-Vodă erau pomeniţi cu evlavie în apărarea
rânduielilor străbune. UngroVlahia era Ţara sacră a
valahilor – Ţara Românească, ce îşi
rânduiau viaţa potrivit graiului ceresc moştenit şi păstrat de corpul sacrilor
sacerdoţi ce orientau buna vieţuire a geto-dacilor. Kara.Bogdania este Moldova
şi poartă tot mesajul că este un dar ceresc.
Kara înseamnă Gura Soarelui, simbolul cerului ce grăieşte, iar Bogdan a rămas un
erou epic, darul trimis de Bog – Dumnezeu. Cuvântul Kara adăugat pentru ţări ca Bogdania, ori nume de regi şi voievozi,
nu înseamnă negru, ci face trimitere
direct la zeităţile primordiale. Ka
înseamnă şi gură, iar a mân.ca înseamnă să duci cu mâna la
gură; RA e Soarele din centrul
Cerului sacru, aşa cum rai, rază,
răsărit, Razelm, roman se referă numai la noi, urmaşii geto-dacilor. Turcii
au numit multă vreme Ţara Românească ca
fiind Kara.Iflac.
Voievodul este numit în popor şi CRAI (Ka.Ra.I, Karaion), deci grăitor cu sensul că glăsuirea lui este lege, fiindcă e
luminat de o Gură de RAi, întocmai ca
şi Luna care este numită din vechime şi CRAI nou, fiindcă e luminată de Soare.
Craii sunt iniţiaţii luminaţi şi strălucitori, nişte guri de aur ale înaintaşilor, sunt
apărătorii rânduielilor străbune. Interesant este faptul că la noi,
românii, există din vechime şi Crăiţa
şi Crăiasa, dar şi Crainika.
Există dansul Crăiţelor îmbrăcate în costum naţional, cu bete, ortele din
vechime, bentiţe, încrucişate pe piept ca şi cele ale Căluşarilor ori ale
junilor Braşovului şi Sibiului.
Unii autori au rupt calităţile sacre de cele fizice şi au
ajuns să nege existenţa fizică a Marilor ctitori de ţară, a acelor ANGRU
Voievozi, şefi supremi, Crai, Crainici, Regi, Voievozi etc. Despre Negru-Vodă, intrat cu acest nume în
istorie, se spune că avea o ţinută fizică gigantică de 3 m şi că îşi alegea căpitanii din zona Buzăului, motiv pentru care era
numit şi comanicul, cotanicul aşa cum cotensii şi coţii sunt
localizaţi pe harta anticului Ptolemeu în această zonă getică, ulterior numită
gotică, a trăitorilor statornici de când lumea în Curbura/Cotul Carpaţilor.
Referitor la statura lui Negru-Vodă, Romulus Vulcănescu
reproduce în Mitologie română
cuvintele unui martor când au săpat în necropola de la Scăieni: că mare a mai fost răposatul. Giganţii
au fost strămoşii noştri şi ne stau mărturie altarele de cult cu turnuri
imense, cu tronuri de piatră neobişnuit de mari aflate în multe locuri.
Numeroase toponime din munţii noştri sunt atribuite lui Angru-Vodă: Tronul lui
Negru-Vodă, Masa lui Negru-Vodă, Săritoarea (cascada) lui Negru-Vodă, Podul lui
Negru-Vodă, Megalitul Negru-Vodă călare, Paşii lui Negru-Vodă etc.
În anul 1920, la 31 iulie, a fost deschis mormântul lui
Angru-Vodă după 600 de ani. Pentru
câteva clipe a apărut imaginea de demult a voievodului din secolul al
XIII-lea, cu o statură neobişnuită pentru noi cei de azi, iar veşmintele erau
pline de simboluri hiperboreene, cum sunt svasticile, catarama de la centură cu
palatul cerului voievodal şi în centru lebăda albă cu chip de femeie, acea Zână
Leto, mama gemenilor divini Artemis şi Apollo, ce se află pe cele două turnuri
laterale, iar pe sigiliul se arată cerul cu mâna dreaptă.
Cântecele bătrâneşti spun că Angru/Negru Vodă a întemeiat
legendara biserică de pe Valea Argeşului, adică Altarul de pe Vatra pe
care s-a întemeiat Ţara Românească, numită şi UNGRO.VLAHIA - Valahia lui Angru, Nordica, Marea Valahie. Ungro.Vlahia
este şi astăzi prezentă în numele Mitropoliei Munteniei. Legenda Mănăstirii
Curţii de Argeş ne demonstrează că voievodul era un iniţiat în civilizaţia
străveche fiindcă a întemeiat altarul de
cult pe înţelepciunea Zamolselor femei reprezentate de Ana, soţia
meşterului vestit. Soţia lui Manole purta în mod predestinat numele zânei
primordiale a Cerului, cunoscută în cultul străvechi al geto-dacilor ca fiind
Ana, Anika. Numele bisericii vechi este şi în zilele noastre Nicoară, adică Nika Oră, vorbitoarea ce transmitea
mesaje. Toţi urmaşii lui Angru-Vodă se
numeau Nicolae, numele creştinat. Nika.Oră
este numele devenit Nicoară la care
urmaşii au adăugat şi Fii de Basarabă, tot pe temeiuri cultice
străvechi.
Angru-Vodă este
contopirea eroului epic, a sacerdotului
şi craiului ce poartă mesajul înţelepciunii străvechi de pe vatra
neamurilor geto-dacice, dovedind înţelepciunea iniţiatică la care trebuiau să
se ridice personalităţile statale, voievodale etc.
Bibliografie:
1. V. Lovinescu,
Dacia hiperboreană, Editura Rosmarin,
Bucureşti, 1996.
Confirm, nu pentru că m-ar fi interesat sau studiat subiectul. Nu. eu am avut un vis lucid. Cînd am povestit unui prieten, el m-a întrebat: ,,ai fost vreodată la Corbii de Piatră, în Argeș?,,. Nu. Dar am descris acel loc.
RăspundețiȘtergereCu adevărat, oamenii ,,negri,, erau foarte înalți, comparativ cu mine... însă erau unși cu ceva de păreau a fi negri. Pe mine m-au condus la un altar de piatră în fața unei stînci masive, afară. M-au uns și pe mine tot cu ceva negru... în afară de zona superioară a capului, unde pe frunte mi-au legat o fundiță, iar eu mă distram ca un copil: iată, arăt ca un cadou!
După ce m-au dat unui grăsuț neuns, cu un ștergar cu motive tradiționale romînești pe picioarele flexate, eu trebuind să repet ceva după el (m-am prefăcut că repet, dar nimic nu am cuvîntat după el)... am intrat în stîncă... în burta muntelui. (prietenul meu mi-a spus că la Corbii de Piatră, ,,biserica,, era săpată în munte). Acolo s-a întîmplat ceva... fizic eram conștientă de amorțirea treptată a mîinilor și a picioarelor. M-am împotrivit în vis, strigînd tare rugăciunea Tatăl Nostru care ești în Ceruri... m-am trezit de propriile-mi cuvinte urlate... atunci am știut ce putere are numai rostirea acestei rugăciuni. Mă opresc aici. Meditînd asupra visului, cercetîndu-mi fricile sau lipsa lor, am ajuns la concluzia că trecusem la alt nivel... pe dinăuntru :)
Doamna Olimpia știa dinainte ce aveam de gînd să-i scriu pe pagina pămîntească :) Am văzut că a lăsat ce e al pămîntului... de aceea, vă spun: o salut, îi mulțumesc și îi doresc să fie în lumina iubirii Dumnezeului Adevărat!